Kirjaston työntekijä opastaa asiakasta lainausautomaatin käytössä Kärpäsen lähikirjastossa Lahdessa.
Antti Sihlman
Lahden kaupunginkirjaston kuvapankki

Kirjastoammattilaisten digitaidot hyvällä tasolla

Pyysimme tammikuussa kehittämisalueemme kirjastolaisia arvioimaan omia digitaitojaan ja esittämään toiveita tuleviin digiosaamisen täydennyskoulutuksiin liittyen. Saimme kyselyyn yhteensä 94 vastausta, kiitos kaikille vastaajille!

Vuoden 2023 toimintamme kattoteema on riittävän hyvä kirjasto. Osaamisen kehittämisessä korostuvat erityisesti kohtaamisen, ohjaamisen ja oppimisen taidot. Kyselyn tulosten pohjalta onkin otollinen aika pohdinnalle siitä, millaiset ovat kirjastoammattilaisen riittävän hyvät digitaidot ja millaista on kirjaston riittävän hyvä digituki?

Digitaitokyselyyn vastattiin niin pienissä kuin isoissakin kirjastoissa

Yhteensä 94 vastauksesta 54 tuli yli 30 000 asukkaan kunnassa työskenteleviltä kirjastoammattilaisilta ja 40 sitä pienemmistä kunnista. Vastaajista 8 työskenteli alle 5000 asukkaan kunnassa. Pääkirjastossa vastaajista työskenteli 68, lähikirjastossa 23 ja kirjastoautossa 3. Vastauksia saimme niin Etelä-Karjalasta (10), Kanta-Hämeestä (30), Kymenlaaksosta (25) kuin Päijät-Hämeestäkin (29).

Lähes kaikki vastaajat työskentelivät kirjaston asiakaspalvelussa päivittäin tai lähes päivittäin. Tehtävänimikkeittäin eniten vastauksia saimme kirjastovirkailijoilta (50), kirjastonhoitajilta (19), mediaohjaajilta (12) ja informaatikoilta (6) sekä kirjastonjohtajilta (3). Muut tehtävänimikkeet olivat edustettuina korkeintaan yhden vastaajan verran.

Kirjastoammattilaiset arvioivat oman digiosaamisensa hyvälle tasolle

Kyselyssä vastaajat pääsivät arvioimaan omaa osaamistaan yhteensä kolmessakymmenessä eri digitaidossa ryhmiteltynä viiteen osa-alueeseen, jotka olivat 1) tiedonhaku ja informaatiolukutaito, 2) tietoturva ja digiterveys, 3) viestintä ja yhteistyö, 4) ongelmanratkaisu sekä 5) sisällöntuotanto.

Vastausten perusteella voidaan sanoa, että kehittämisalueellamme Etelä-Karjalassa, Kanta-Hämeessä, Kymenlaaksossa ja Päijät-Hämeessä kirjastoammattilaiset kokevat digiosaamisensa olevan hyvällä tasolla. Koettu osaaminen liikkui arvioitavasta taidosta riippuen pääosin arvosanan 4 (hyvä) molemmin puolin, arvosanojen keskiarvon ollessa 3,9.

Arviointiasteikko kokonaisuudessaan oli 1 (heikko), 2 (välttävä), 3 (kohtalainen), 4 (hyvä) ja 5 (erittäin hyvä). Vaihtoehdon 0 (en osaa sanoa) valinneita ei laskettu mukaan keskiarvoihin.

Vahvuudet erityisesti yhteistyössä, viestinnässä, opastamisessa ja ongelmanratkaisussa

Vastausten perusteella kehittämisalueemme kirjastolaiset luottavat eniten viestintä- ja yhteistyö- sekä ongelmanratkaisutaitoihinsa. Näiden taitojen keskiarvo ylsi arvioinnissa hyvän ja erittäin hyvän välille. Tiedonhaku- ja informaatiolukutaito, tietoturva ja digiterveys sekä sisällöntuotanto taas olivat sellaisia osa-alueita, joilla oma osaaminen arvioitiin hieman heikommaksi keskiarvon jäädessä kuitenkin vain niukasti alle hyvän arvosanan.

Yksittäisten taitojen osalta oma osaaminen arviointiin vahvimmaksi työsähköpostin sujuvassa käytössä (93,6 % vastaajista arvioi taitonsa hyviksi tai erittäin hyviksi), verkkokokouksiin osallistumisessa (90,4 %), laitteiden toimintakyvyn tarkistamisessa (87,3 %), tiedonhaun opastamisessa asiakkaille (86,2 %), vahvan tunnistautumisen hallitsemisessa (84,1 %), kuvankaappauksen ottamisessa ongelmatilanteesta (84 %), mobiililaitteen sovellusten asentamisessa (81,9 %) ja selainasetusten tarkistamisessa pöytäkoneella tai mobiilisti (81,9 %).

Vastaavasti heikoimmaksi osaaminen arvioitiin varmuuskopioimisessa (23,7 % arvioi taitonsa välttäviksi tai heikoiksi), tiedonhaun tekemisessä kuvan tai videon avulla (23,4 %), digitekniikan käytön ympäristövaikutuksen ymmärtämisessä (22,8 %) ja algoritmien vaikutusten ymmärtämisessä verkossa ja sosiaalisessa mediassa nähtyyn tietoon (21,2 %).

Alla olevasta kuvaajasta näet keskiarvot kaikkien kolmenkymmenen arvioidun digitaidon osalta.

Yhdistelmäpalkkikaavio kyselyyn vastanneiden kirjastoammattilaisten osaamisesta eriteltynä 30 kysyttyyn digitaitoon. Näkyvissä jokaisen taidon kohdalta vastaajien keskiarvo.
Kirjastoammattilaisten kokemus omasta digiosaamisesta liikkui taidosta riippuen kohtalaisen ja erittäin hyvän välillä.

Jokainen vastaaja tunnisti myös kyselyn perusteella ainakin jonkin taidon, jossa oma osaaminen on joko hyvällä tai erittäin hyvällä tasolla. Toisin sanoen kyselyyn ei tullut yhtäkään vastausta, jossa omat taidot olisi jokaisella osa-alueella arvioitu kohtalaiseksi, välttäväksi tai heikoksi.

Tiedostan, etten tiedä ja osaa kaikkea, mutta osaan etsiä ratkaisut ja vastaukset tarvitsemaani tietoon tai ongelmaan. Tarvittaessa tiedän myös keneltä pyytää apua tai kenen puoleen ohjata asiakas.

Digitaitokyselyn vastaaja

Riittävän hyvä digituki auttaa omien palvelujen käytössä ja muiden palvelujen äärelle

Yleisten kirjastojen neuvosto antoi vuonna 2019 suosituksen kirjastojen digituesta. Suositus sisältää seuraavat viisi kohtaa ja sitä voikin pitää yhtenä esimerkkinä riittävän hyvästä digituesta.

Kirjaston digituki on siis riittävän hyvää silloin, kun osaamme auttaa asiakkaita kirjaston omien laitteiden ja palvelujen käytössä sekä ohjaamme heidät tarpeen vaatiessa muiden palvelujen äärelle. Meillä olisi lisäksi hyvä olla jonkin verran ymmärrystä tietosuojasta ja vahvasta tunnistautumisesta. 

Parhaassa tapauksessa pystymme tarjoamaan digitukea kirjaston tilassa yhdessä muiden toimijoiden kanssa, jolloin vastuun jakaminen ja opastuksen rajojen vetäminen helpottuu. Yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa tarjottavasta digituesta sanotaan suosituksessa näin:

Digituen lisäksi kirjasto tarjoaa asiakkaille apua monella tavalla digivälineiden käytössä. Asiakkaita opastettaessa onkin lupa olla tietämätön, kunhan olemme valmiita etsimään vastauksia yhdessä asiakkaan kanssa.

Koulutuksissa olisi hyvä ottaa huomioon digituen rajat tavallisessa kirjaston asiakaspalveluvuorossa, jotta työntekijöille ei synny turhaa painetta asiakkaiden digiopastamisesta. Tiskivuorossa työskentelevillä ei kaikilla voi olla laajoja opastamistaitoja eikä tietenkään myös aikaakaan pitkiin opastustuokioihin, jotka liittyvät esim. asiakkaiden omiin laitteisiin. Laajempi ja vaativampi digiopastaminen on oma juttunsa ja tarvitsee oman aikansa ja paikkansa, minne asiakas voidaan tarvittaessa ohjata.

Digitaitokyselyn vastaaja

Jokaisesta kirjastosta saa digitukea ja jokainen kirjastolainen on digiopastaja

Digituki kuuluu kirjastoon. Digitaidot ovat osa monipuolisia lukutaitoja ja niiden edistäminen on yksi kirjaston lakisääteisistä tehtävistä. Kirjaston digituki taas on pohjimmiltaan asiakaspalvelua ja tiedonhakua, jotka molemmat ovat kirjastoammattilaisen perinteisimpiä ja vahvimpia osaamisalueita. Kirjastossa me tarjoamme pääsyn aineistoihin, tietoon ja kulttuurisisältöihin. Tarjoamme myös tietopalvelua, ohjausta ja tukea tiedon hankintaan ja käyttöön.

Digiopastustilanteet tulevat kirjaston asiakaspalvelussa yleensä eteen samalla tavalla kuin mikä tahansa muukin palvelutilanne. Opastustilanteen keskiössä on palveltavan asiakkaan tasa-arvoinen ja yhdenvertainen kohtaaminen, tiedon hankinnassa ja käytössä ohjaaminen sekä uusien asioiden oppiminen yhdessä. Asiakaspalvelussa ja digituessa tilanteet eivät kuitenkaan aina suju suunnitelmien tai odotusten mukaan: laitteen käytössä on haasteita, kysymyksiin ei löydy yksiselitteistä ratkaisua tai ei ole varmuutta siitä, missä asia saataisiin hoidettua loppuun. 

Kaikkiin mahdollisiin kysymyksiin ja yllättäviin tilanteisiin on mahdotonta varautua etukäteen. Digitukeen liittyykin aina epävarmuutta, niin tuen antajan kuin tarvitsijankin näkökulmasta. Silloin kysytään digirohkeutta.

Näihin taitoihin heijastuu myös aina sovellusten ja laitteiden moninaisuus. Vaikka osaisi tehdä omallaan, hapuilee asiakkaan laitteen kanssa tai ei osaa selittää tarpeeksi selvästi, mitä pitäisi tehdä askel askeleelta.

Digitaitokyselyn vastaaja

Perusjuttuja, vertaiskeskusteluja ja kannustavaa ilmapiiriä

Pyysimme kyselyyn vastaajilta myös toiveita tuleviin digiosaamisen ja digituen täydennyskoulutuksiin liittyen. Avoimia vastauksia saimmekin ilahduttavat 31 kappaletta, kiitos toiveista! 

Täydennyskoulutusta toivottiin erityisesti “perusjutuista”, joiksi vastaajat luokittelivat erilaisten laitteiden ja ohjelmistojen sekä sovellusten käytön. Oppimistilanteisiin kaivattiin kannustavaa ilmapiiriä sekä mahdollisuuksia keskusteluihin vertaisten kanssa. Myös tietoturvaan, valeuutisten ja huijausyritysten tunnistamiseen sekä sosiaalisen median sisällöntuotantoon liittyvää osaamista haluttiin vahvistaa.

Laitteiden, ohjelmistojen ja sovellusten hallinnan osalta digitaidot eivät tule koskaan valmiiksi, vaan uutta opittavaa riittää päivästä ja vuodesta toiseen. Riittävän hyvät digitaidot ja valmius oppia uutta ovatkin avainasemassa kirjaston lakisääteisten tehtävien toteuttamisessa. 

[Kyselyyn vastaaminen oli] suht helppoa. Kuitenkin koin hiukan epävarmuutta omista taidoistani kyselyä tehdessä. Uskoisin, että tällaisena aikana kun koko ajan tulee uusia juttuja, voisi olla opittavaa aina vaan.

Digitaitokyselyn vastaaja

Älä jää digipaitsioon vaan tule mukaan kehittämään omaa osaamistasi

Lupaamme jatkossakin tarjota kehittämisalueemme henkilöstölle monia erilaisia mahdollisuuksia oman osaamisen kehittämiseen, hyvien käytäntöjen jakamiseen ja kirjastojen digituen vahvistamiseen. Tässä muutamia vinkkejä täydennyskoulutustarjonnastamme sekä poimintoja laadukkaista vapaasti saatavilla olevista verkkosisällöistä.

Digituen aamukahveilla jaetaan hyviä käytäntöjä

Digituen aamukahveilla jaetaan hyviä käytäntöjä kirjastojen digituesta. Aamukahveilla pääset tapaamaan muiden kirjastojen digiopastajia ja kuulet, miten muissa kirjastoissa digituki on järjestetty sekä millaiset asiat ovat digituen asiakkailla ajankohtaisia. Digituen aamukahveja järjestetään noin kerran kuussa arkiaamuisin klo 9.00 — 9.50 Teamsissa. Haluaisitko tulla aamukahveille kertomaan kirjastosi digituesta? Ole yhteydessä! 

Digitaalinen informaatiolukutaito edistää aktiivista kansalaisuutta

Kirjastot <3 Faktabaari! Järjestämme yhdessä Porvoon ja Tampereen alueellisten kehittämiskirjastojen sekä Faktabaarin kanssa neljä informaatiolukutaitoteemaista Teams-työpajaa vuonna 2023. Työpajojen teemat ovat vaalilukutaito, digitaalinen osaaminen, kriittinen lukutaito ja demokratian edistäminen. Esittelimme työpajojen sisällöt Mediataitoviikon etäkahveilla, ilmoittautuminen työpajoihin aukeaa pian.

Pedagogiset taidot auttavat uusien mediasisältöjen äärellä

Tervetuloa mukaan kehittämään omaa osaamistasi digiopastuksen ja ohjauksen taitojen parissa. Digiopastus ja ohjauksen taidot kirjastossa ‑täydennyskoulutukset järjestetään keväällä Forssassa ja Kouvolassa, molempiin tilaisuuksiin mahtuu 25 osallistujaa.

Verkkokurssille Liboppiin kerätyt materiaalit itsenäiseen opiskeluun

Kirjastoammattilaisten verkko-oppimisalusta Libopista löydät YKN:n digitaitosuositukset ‑kurssin. Kurssi pohjautuu Yleisten kirjastojen neuvostojen (YKN) suositukseen digitaidoista ja digituen antamisesta kirjastoissa. Kurssi kokoaa yhteen materiaaleja, joihin tutustuttuaan opiskelija hallitsee perustasolla suositusten pääkohtien sisältöjä. Kurssia voi suorittaa omaan tahtiin ja sen sisältöjen läpikäymiseen on hyvä varata yhteensä ainakin yhden työpäivän verran aikaa.

Ylen Digitreeneistä niksejä puhelimen, tietokoneen ja digipalvelujen käyttöön

Ylen Digitreenit on verkkosivu, jolta löydät ison valikoiman vinkkijuttuja, sanaston sekä kokonaisen peruskurssin. Vuonna 2016 avatun sivun jutuista valtaosaa päivitetään säännöllisesti. Sivulta löydät apua esimerkiksi tietoturvaa, varmuuskopiointia tai erilaisten laitteiden peruskäyttöä koskeviin kysymyksiin. Sivuilla on myös kätevä digisanasto, joka auttaa tilanteissa joissa opastaja ja opastettava eivät tahdo löytää yhteistä kieltä.

Heräsikö ajatuksia? Ota yhteyttä

Vastasiko tämä koonti omaa kokemustasi? Jos sinulla heräsi ajatuksia tai haluat kertoa omista kokemuksistasi digitaitoihin ja kirjaston digitukeen liittyen, ole yhteydessä! Voit lähettää meille viestin myös täysin anonyymisti yhteydenottolomakkeellamme.

Lisätietoa

Pasi Kangas
Mediakasvatuskoordinaattori
pasi.kangas@lahti.fi
044 482 6153