Tulevat tapahtumat
Vaikuttavaa viestintää — kirjastolaisten viestintäpäivä
- - -event date: 1.1.1970
1.1.1970
Materiaalit
Kivaa, että on kirjastoja! -vaikuttamisopas / koordinaattori Juliaana Grahn, Tampereen kaupunginkirjasto, alueellinen kehittämistehtävä (PDF). Lahden kaupunginkirjaston uutiskirje / kirjastopalvelukoordinaattori Johanna Kalliomaa, Lahden kaupunginkirjasto (PDF). Viestintä-Pirittan koulutusmateriaali tulee jakoon vain koulutuksen osallistujille.Ennakkotiedot
Järjestämme 14.2.2024 kirjastojen johtajille ja viestintää tekeville etäkoulutuspäivän, johon kuuluu koulutusta ja case-esimerkkejä kirjastoista.Päivän ohjelmassa
Klo 9 - 13 Vaikuttavaa ja tavoitteellista viestintää kirjastoille / Piritta Seppälä, Viestintä-Piritta Oy
Koulutusosiossa (klo 9 - 13) keskitymme viestinnän tavoitteelliseen suunnitteluun ja resurssien mukaiseen toteutukseen. Tavoitteena on tarjota malli viestinnälle, joka tavoittaa kohderyhmät ja on samalla vaikuttavaa. Kouluttajan johdolla käymme myös läpi, millä kaikilla kanavilla kirjaston kannattaa kohderyhmiä tavoitella, millaisia ovat toimivat sisällöt ja miten onnistumista voidaan analysoida. Koulutuksen aikana sinun on mahdollista rakentaa suuntaa antavaa viestintäsuunnitelmaa omalle kirjastollesi. Tätä varten saat ennen koulutusta valmiin suunnitelmapohjan. Printtaa tiedosto koneen viereen koulutuksen ajaksi tai täytä sitä halutessasi koneen kautta. Tehtävä on valinnainen. Kouluttajanamme toimii viestinnän asiantuntija ja useita viestintästrategioita organisaatioille sparrannut Piritta Seppälä Viestintä-Piritta Oy:sta. Tervetuloa mukaan suunnittelemaan oman kirjastosi viestintää ja kuulemaan vinkkejä viestinnän valintojen tekemiseen! Muista, että voit esittää kysymyksiä koulutukseen liittyen ilmoittautumisen yhteydessä.Klo 13 - 15 Kirjastojen vinkit viestintään ja mahdollisuus keskustella kollegojen kanssa
Iltapäivän osiossa kuulemme myös vinkkejä viestintään kirjastoista: Juliaana Grahn Tampereelta kertoo, miten voit hyödyntää Oulun ja Tampereen AKE-kirjastojen tuottamaa Vaikuttamisopasta, ja Johanna Kalliomaa Lahdesta vinkkaa, millaisia sisältöjä kirjaston uutiskirjeeseen voisi koostaa. Päivän päätteeksi on myös mahdollisuus keskustella kollegojen kanssa:- Missä asioissa teillä on onnistuttu? Jaa oma viestintävinkkisi!
- Millaisia haasteita on tullut vastaan? Kysy neuvoa kollegalta!
Tarkempi aikataulu 14.2.2024
Klo 9.00 Tervetuloa koulutukseen! Ohjelman esittely / kirjastopalvelukoordinaattori Hanna Pitkänen, Lahden kaupunginkirjasto, alueellinen kehittämistehtäväVaikuttavaa ja tavoitteellista viestintää kirjastoille
Klo 9.10 - 11.00 Vaikuttavaa ja tavoitteellista viestintää kirjastoille / viestinnän asiantuntija Piritta Seppälä, Viestintä-Piritta Oy- viestinnän suunnitelmat ja suunnittelun merkitys
- organisaation strategian ja viestinnän tavoitteiden yhteneväisyys
- kirjaston kohderyhmät ja näiden tavoittaminen
- kanavat ja viestinnän reitit kohderyhmät huomioiden
- toimivat viestinnän sisällöt
- resurssien mukainen tekeminen ja viestinnän suunnittelu
- viestinnän onnistumisen ja vaikuttavuuden mittaaminen
Esimerkkejä kirjastoista
klo 13.15 – 13.40 Kivaa, että on kirjastoja! -vaikuttamisopas / koordinaattori Juliaana Grahn, Tampereen kaupunginkirjasto, alueellinen kehittämistehtävä Klo 13.40 – 14.00 Lahden kaupunginkirjaston uutiskirje / kirjastopalvelukoordinaattori Johanna Kalliomaa, Lahden kaupunginkirjasto 14.00-14.15 Tauko 14.15 – 14.45 Pienryhmäkeskustelut 14.45-15.00 Nostoja pienryhmistä ja loppukiitoksetTuleeko tallenne?
Tästä koulutuspäivästä ei tule tallenteita.Kohderyhmä ja ilmoittautuminen
Ilmoittaudu koulutukseen Webropol-lomakkeella viimeistään 7.2.2024. Koulutus on suunnattu kirjastonjohtajille ja muille kirjastojen viestintää tekeville työntekijöille, jotka ovat kiinnostuneita kehittämään viestintätyötä entistäkin suunnitelmallisemmaksi ja vaikuttavammaksi. Koulutukseen voi osallistua myös Lahden AKEn toiminta-alueen ulkopuolelta, mutta osallistujamäärä on rajattu.Lisätietoa
Kirjastopalvelukoordinaattori Hanna Pitkänen hanna.pitkanen2@lahti.fi 044 482 6071Tapahtuman sivu
Kirjastoenglantia 3 — Kirjaston digipalvelut ja opastaminen
- - -event date: 1.1.1970
1.1.1970
Ovatko sanat kateissa, kun pitäisi opastaa asiakasta englanniksi? Tässä koulutuksessa pääset matalalla kynnyksellä oppimaan erityisesti laitteiden ja sähköisten palvelujen käyttöön liittyvää hyödyllistä sanastoa ja fraaseja, oman työnkuvasi tarpeet huomioiden.
Sisältö: Kirjaston digipalvelut ja opastaminen
- kirjaston laitteet ja digitaaliset palvelut: sanastoa
- kertausta ystävällisestä asiakaspalvelusta englanniksi
- kuinka opastan asiakasta kirjaston tietokoneilla ja laitteilla? (automaatit, tulostaminen, skannaus, kopiointi ym. toiminnot)
- harjoittelua yksilö‑, pari- ja pienryhmätasolla
Kouluttaja
Kouluttajana toimii KM Petri Ilmonen / TRYcamps kielikoulu Oy.Kohderyhmä ja ilmoittautuminen
Ilmoittaudu koulutukseen Webropol-lomakkeella viimeistään 1.2.2024. Ilmoittautumislomakkeella pääset myös halutessasi kertomaan, missä työtehtävissä tarvitset englantia. Koulutukseen on rajallinen määrä paikkoja, joten etusijalla koulutukseen ovat Lahden AKE-alueen (Etelä-Karjala, Kanta-Häme, Kymenlaakso, Päijät-Häme) yleisten kirjastojen työntekijät. Myös muut voivat ilmoittautua.Muut kirjastoenglannin koulutukset
- 26.1.2024 klo 9–12 teemalla Kirjastoenglantia aloittelijoille ja sanastoa kertaaville (huom! muuttunut päivämäärä!) ja
- 1.2.2024 klo 9–12 teemalla asiakaspalvelu ja esitteleminen.
- Jokaiselle kerralle ilmoittaudutaan erikseen. Edeltäviä osia ei tarvitse olla käytynä
Lisätietoa
Kirjastopalvelukoordinaattori Hanna Pitkänen hanna.pitkanen2@lahti.fi / 044 482 6071Tapahtuman sivu
Skididialogi — mediakasvatusta keskustellen
- - -event date: 1.1.1970
1.1.1970
Tervetuloa tutustumaan Skididialogiin! Skididialogi on Lahdessa kehitetty, Erätauko-keskusteluun pohjautuva, lapsille ja nuorille suunnattu rakentavan keskustelun malli. Skididialogi kokoaa lapset, nuoret ja heidän parissaan toimivat ja asioista päättävät aikuiset tasavertaisina rakentamaan yhteistä ymmärrystä dialogin äärellä. Skididialogissa tavoitteena on kuulla erilaisia ajatuksia ja kokemuksia käsiteltävästä aiheesta ja sitä kautta lisätä yhteistä ymmärrystä. Skididialogia hyödynnetäänkin Lahdessa kaupungin kehittämisessä, kun halutaan ymmärtää lasten ja nuorten kokemuksia käsiteltävästä aiheesta. Mediataitoviikon webinaarissa Skididialogia esittelevät projektikoordinaattori Hanna-Maria Partanen ja opetuksen suunnittelija Petra Larvus.
Aikataulu
Klo 13.00 - 13.40 Skididialogi: pelaaminen kirjastossa Klo 13.40 - 14.00 Menetelmän esittely (tallennetaan)Ilmoittautuminen
Ilmoittaudu mukaan webinaariin 5.2. klo 15 mennessä tällä Webropol-lomakkeella.Kohderyhmä
Webinaari on suunnattu erityisesti Etelä-Karjalan, Kanta-Hämeen, Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen kirjastohenkilöstölle, mutta se on avoin kaikille kirjastoammattilaisille.Lisätietoa
Mediakasvatuskoordinaattori Pasi Kangas pasi.kangas@lahti.fi, p. 044 482 6153Tapahtuman sivu
Kirjastoenglantia 2 — Asiakaspalvelu ja esitteleminen
- - -event date: 1.1.1970
1.1.1970
HUOM! Koulutuksen päivämäärä muuttunut! Ovatko sanat kateissa, kun pitäisi puhua asiakkaalle englantia? Tässä koulutuksessa pääset matalalla kynnyksellä oppimaan ja kertaamaan erityisesti asiakaspalvelussa ja kirjaston palvelujen esittelyssä hyödyllistä sanastoa ja fraaseja, oman työnkuvasi tarpeet huomioiden.
Sisältö: Asiakaspalvelu ja esitteleminen
- kirjastosanastokertaus
- asiakaspalvelulauseet ja -tilanteet: aineiston lainaaminen ja palauttaminen, varauksen tekeminen, erilaiset aineistotyypit, suositteleminen,
- kuinka kerron asiakkaalle esimerkiksi kirjaston tiloista ja tapahtumista
- ystävällinen asiakaspalvelu englanniksi
- harjoittelua yksilö-, pari- ja pienryhmätasolla
Kouluttaja
Kouluttajana toimii KM Petri Ilmonen / TRYcamps kielikoulu Oy.Kohderyhmä ja ilmoittautuminen
Ilmoittaudu koulutukseen Webropol-lomakkeella viimeistään 18.1.2024. Ilmoittautumislomakkeella pääset myös halutessasi kertomaan, missä työtehtävissä tarvitset englantia. Etusijalla koulutukseen ovat Lahden AKE-alueen (Etelä-Karjala, Kanta-Häme, Kymenlaakso, Päijät-Häme) yleisten kirjastojen työntekijät.Muut kirjastoenglannin koulutukset
- 19.1.2024 klo 9–12 teemalla Kirjastoenglantia aloittelijoille ja sanastoa kertaaville,
- 8.2. klo 9–12 teemalla Kirjaston digipalvelut ja opastaminen.
- Jokaiselle kerralle ilmoittaudutaan erikseen. Edeltäviä osia ei tarvitse olla käytynä.
Lisätietoa
Kirjastopalvelukoordinaattori Hanna Pitkänen hanna.pitkanen2@lahti.fi / 044 482 6071Tapahtuman sivu
Vaikuttavaa mediakasvatusta kirjastossa
- - -event date: 1.1.1970
1.1.1970
Aikuisten medialukutaidon edistämiseen keskittyvässä täydennyskoulutuspäivässä käännämme katseemme kohti entistä vaikuttavampaa mediakasvatustyötä.
Koulutuspäivän kuvaus ja sisältö
Medialukutaito on kansalaistaito, joka kuuluu kaikille. Medialukutaidon merkitys korostuu entisestään informaatioympäristön monimutkaistuessa ja väärän tiedon levittämisen jatkuvasti helpottuessa. Kirjastolla yhdessä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa on merkittävä rooli erityisesti aikuisten medialukutaidon edistämisessä. Monipuolisen lukutaidon edistäminen on myös yksi kirjastolain tavoitteista ja yleisen kirjaston lakisääteisistä tehtävistä. Aikuisten medialukutaidon edistäminen kirjastossa pohjautuu kirjaston tarjoamiin aineistoihin ja palveluihin sekä kirjastoammattilaisten omaan osaamiseen. Monessa kirjastossa onkin aikuisille tarjolla mm. kirjastonkäytön opastusta, media-aiheisia luentoja ja keskustelutilaisuuksia, digitukea ja pelitapahtumia. Suunnitelmallinen mediakasvatustyö auttaa tunnistamaan ja jäsentämään kirjastossa jo nyt tehtävää työtä medialukutaidon edistämiseksi, varaamaan tälle työlle tarpeeksi resursseja sekä tunnistamaan erilaisia kohderyhmiä, jolloin työstä tulee entistä systemaattisempaa ja vaikuttavampaa. Vaikuttavaa mediakasvatusta kirjastossa -koulutuspäivästä saat uutta tietoa medialukutaidon edistämisestä kunnissa ja tämän päivän seniorien mediataidoista sekä kuulet esimerkkejä suunnitelmallisesta mediakasvatustyöstä muissa kirjastoissa. Päivän päätteeksi tutustumme myös opintokokonaisuuteen, jonka avulla voimme päivittää omaa osaamistamme mediakasvattajina. Päivän jälkeen sinulla on entistä paremmat lähtökohdat vaikuttavan mediakasvatuksen suunnitteluun omassa kirjastossasi.Ohjelma ja aikataulu
Klo 9.00 Tervetuloa koulutuspäivään, mediakasvatuskoordinaattori Pasi Kangas, Lahden AKE Klo 9.15 Vaientamisesta kunnioittavaan moniäänisyyteen – kohti inklusiivisempaa mediajulkisuutta, yliopistotutkija Maarit Mäkinen, Reilu Media -hanke, Tampereen yliopisto Klo 10.00 Jaloittelutauko Klo 10.15 Medialukutaidon edistäminen ja johtaminen kunnissa, mediakasvatuksen suunnittelija Tommi Tossavainen, Kansallinen audiovisuaalinen instituutti Klo 10.45 Seniorien mediataitotutkimuksen tulosten esittely, asiantuntija Nina Ziessler, Vanhustyön keskusliitto, SeniorSurf Klo 11.30 Lounastauko Klo 12.30 Aikuisten mediasivistyssuunnitelma jäsentää kirjastoissa tehtävää mediakasvatustyötä, informaatikko Pia Rask-Jussila, Joensuun seutukirjasto Klo 13.15 Heinolan kirjaston hanke vie lukutaitoa tulevaisuuteen, informaatikko Heidi Puuluoto, Heinolan kaupunginkirjasto Klo 13.45 Kahvitauko Klo 14.00 Mediasiltoja rakentamassa: ylisukupolvinen ja kulttuurisensitiivinen mediakasvatus kirjastoissa, toiminnanjohtaja Jenni Koski, Mediametka ry Klo 14.45 Yhteenveto ja johtopäätökset, mediakasvatuskoordinaattori Pasi Kangas, Lahden AKE Klo 15.00 Ohjelma päättyyIlmoittautuminen
Ilmoittaudu mukaan koulutuspäivään ke 24.1. klo 15 mennessä tällä Webropol-lomakkeella.Kohderyhmä
Koulutuspäivä on suunnattu erityisesti Etelä-Karjalan, Kanta-Hämeen, Kymenlaakson ja Päijät-Hämeen kirjastohenkilöstölle, mutta tilaisuus on avoin kaikille kirjastoammattilaisille.Tuleeko tallenne?
Koulutuspäivän esityksistä pyritään tuottamaan mahdollisimman kattavat tallenteet, joiden julkaisusta sovitaan jokaisen puhujan kanssa erikseen. Voit tilata ilmoittautumislomakkeella myös pelkät koulutuspäivän tallenteet ja materiaalit.Lisätietoa
Mediakasvatuskoordinaattori Pasi Kangas pasi.kangas@lahti.fi, p. 044 482 6153Tapahtuman sivu
Kirjastoenglantia 1 — Kirjastoenglantia aloittelijoille ja sanastoa kertaaville
- - -event date: 1.1.1970
1.1.1970
Jännittävätkö työssä eteen tulevat tilanteet, joissa tarvitaan englantia? Tässä koulutuksessa pääset matalalla kynnyksellä oppimaan ja kertaamaan kirjastosanastoa, oman työnkuvasi tarpeet huomioiden. Koulutus järjestetään etänä Teams-yhteydellä.
Sisältö: Kirjastoenglantia aloittelijoille ja sanastoa kertaaville
- kirjastosanaston harjoittelua
- ääntämisvihjeitä
- Koulutuksessa huomioidaan osallistujien työn tarpeet: millaisiin tilanteisiin erityisesti tarvitset tukea/ sanastoa/ fraaseja?
- kouluttajajohtoinen, erittäin matalan kynnyksen koulutus
Kouluttaja
Kouluttajana toimii KM Petri Ilmonen / TRYcamps kielikoulu Oy.Kohderyhmä ja ilmoittautuminen
Ilmoittaudu koulutukseen Webropol-lomakkeella viimeistään 11.1.2024. Ilmoittautumislomakkeella pääset myös halutessasi kertomaan, missä työtehtävissä tarvitset englantia. Etusijalla koulutukseen ovat Lahden AKE-alueen (Etelä-Karjala, Kanta-Häme, Kymenlaakso, Päijät-Häme) yleisten kirjastojen työntekijät.Kirjastoenglannin koulutukset jatkuvat
- 26.1.2024 klo 9–12 teemalla asiakaspalvelu ja esitteleminen (huom! muuttunut päivämäärä!) ja
- 8.2. klo 9–12 teemalla Kirjaston digipalvelut ja opastaminen.
- Jokaiselle kerralle ilmoittaudutaan erikseen. Edeltäviä osia ei tarvitse olla käytynä.
Lisätietoa
Kirjastopalvelukoordinaattori Hanna Pitkänen hanna.pitkanen2@lahti.fi / 044 482 6071Tapahtuman sivu
Topit ja flopit: Vuoden 2023 lasten- ja nuortenaineistot
- - -event date: 1.1.1970
1.1.1970
Materiaalit
- Lasten englanninkieliset kirjat -Finna-lista, Ilona Riekkola, Lahden kaupunginkirjasto.
- Sarjakuvien topit ja flopit, Mana Rautiainen, Kouvolan kaupunginkirjasto (PDF).
- Alakoulun romaanit, Hanna Savolainen, Lappeenrannan kaupunginkirjasto (PDF).
- Yläkoulun romaanit, Heli Malometsä, Kouvolan kaupunginkirjasto (PDF).
- Tietokirjat, Anne Patrikainen, Kouvolan kaupunginkirjasto (PDF).
Ennakkotiedot
Tervetuloa lämminhenkiseen lähipäivään Kouvolan Teatteriravintola Repliikkiin kuulemaan ja keskustelemaan vuoden 2023 lasten- ja nuortenaineistoista! Luvassa on AKE-alueemme rautaisten ammattilaisten laatimia keskustelevia katsauksia eri aineistolajeista sekä mukavaa yhdessäoloa aiheen parissa. Iltapäivä huipentuu lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandialla palkitun fantasiakirjailija Magdalena Hain kirjailijavierailuun.Ohjelma ti 16.1.2024
9.15-10.00 Aamukahvit, Lahden AKE tarjoaa Tervetuloa Kouvolaan! Aamukahvien lomassa 10.00-11.45 Hanki ainakin tämä! (sis. tauko)-
- Lasten englanninkieliset kirjat, Ilona Riekkola, Lahden kaupunginkirjasto
- Sarjakuvien topit ja flopit, Mana Rautiainen, Kouvolan kaupunginkirjasto
-
- Alakoulun romaanit, Hanna Savolainen, Lappeenrannan kaupunginkirjasto
- Yläkoulun romaanit, Heli Malometsä, Kouvolan kaupunginkirjasto
- Lasten ja nuorten tietokirjat, Anne Patrikainen, Kouvolan kaupunginkirjasto
Ilmoittautuminen
Koulutuspäivä on suunnattu erityisesti lasten- ja nuortenaineistojen kokoelmatyötä sekä kirjavinkkausta tekeville Lahden AKE-alueen kirjastolaisille. Ilmoittauduthan mukaan ma 8.1.2024 mennessä tästä linkistä!Tuleeko tallenne?
Näitä katsauksia ei julkaista tallenteina, jotta tilaisuus säilyy vuorovaikutteisena ja keskustelevana. Lahden AKE-alueen kirjastolaiset osallistuvat Seinäjoen Erten koordinoimien valtakunnallisten lasten- ja nuortenaineistojen Tarinasaalis-katsaukseen. Vuoden 2023 aineistojen katsaukset julkaistaan Kirjastokaistalla alkuvuodesta 2024.Lisätietoja
Noora Oluikpe, sisältökoordinaattori noora.oluikpe@lahti.fi puh. 044 482 6154 Hanna Pitkänen, kirjastopalvelukoordinaattori hanna.pitkanen2@lahti.fi, 044 482 6071 Pasi Kangas, mediakasvatuskoordinaattori pasi.kangas@lahti.fi, 044 482 6153Tapahtuman sivu
Haastavat asiakaspalvelutilanteet: asiakaspalautteiden ja reklamaatioiden käsittely
- - -event date: 1.1.1970
1.1.1970
Tässä etänä toteutettavassa koulutuksessa kirjastoammattilainen saa käyttöönsä käytännönläheisiä kirjallisen viestinnän työkaluja tilanteisiin, joissa asiakas voi olla pettynyt, turhautunut tai kiihtynyt. Koulutuksen keskiössä on tunnepitoisiin kirjallisiin viesteihin ja asiakaspalautteisiin vastaaminen ja vastausviestien kehittäminen. Kouluttajana toimii Tero Ålander Mielenrauha Koulutuspalveluista (kuvassa).
Koulutuksessa käsitellään seuraavia teemoja
- Mistä tekijöistä sähköisessä asiakaspalvelussa asiakkaan pettymys tai haastava käytös voi johtua?
- Tunnetilojen purkaminen ja hallitseminen tehokkaasti kirjallisen viestinnän keinoin
- Assertiivisuuden eli oikeanlaisen jämäkkyyden merkitys viestinnän onnistumisessa
- Miten asetetaan ammattimaisesti asiakkaan vaatimuksille rajat?
- Ensivaikutelman ja ennakkoasenteiden vaikutus tilanteen hallintaan – onnistuneen viestinnän periaatteet
- Mitä ja millaista kirjallista ilmaisua tulisi välttää onnistuneen viestinnän varmistamiseksi?
- Draaman kaari kirjallisessa viestinnässä: aloitus, rauhoittelu eli vaikuttaminen, ratkaisun etsiminen ja tilanteen tyylikäs päättäminen
- Jokaiselle jotakin: Puhe-Judon™ helposti muistettavat peruslauseet ja pelinsäännöt kirjallisessa viestinnässä
- Tapauskuvausten purkua ja opitun soveltaminen – vastausviestien uudelleen muotoilua
Kouluttaja Tero Ålander
Tero Ålander on akreditoitu resilienssi- ja tunneälyvalmentaja, yrittäjä ja kokenut palveluliiketoiminnan johtaja, jonka osaamisalueeseen kuuluvat myös maltillisen konfliktinhallinnan menetelmät sekä työpaikkojen sisäisten haastavien viestintä- ja vuorovaikutustilanteiden hallinta. Terolla on kokemusta kirjastojen ammattilaisten erilaisista koulutuksista jo 10 vuoden ajalta, ja viime vuosina hän on tullut myös Lahden AKE-alueen kirjastohenkilöstölle tutuksi. Mielenrauha Koulutuspalveluiden koulutukset ovat hauskoja, käytännönläheisiä ja runsaasti elävän elämän esimerkkejä sisältäviä. Ilmapiiri on välitön ja avoin, mikä edesauttaa käsittelemään myös vakavampia ongelmatilanteita asiakaspalvelussa.Kohderyhmä ja ilmoittautuminen
Ilmoittaudu koulutukseen Webropol-lomakkeella viimeistään 8.12.2023. Ilmoittautumislomakkeella pääset myös halutessasi kertomaan ajatuksiasi aiheesta ennakkoon kouluttajalle. Koulutukseen on rajallinen määrä paikkoja, joten etusijalla koulutukseen ovat Lahden AKE-alueen (Etelä-Karjala, Kanta-Häme, Kymenlaakso, Päijät-Häme) yleisten kirjastojen työntekijät. Myös muut voivat ilmoittautua.Toinen samansisältöinen koulutus
Lisätietoa
Kirjastopalvelukoordinaattori Hanna Pitkänen Lahden kaupunginkirjasto, alueellinen kehittämistehtävä hanna.pitkanen2@lahti.fi / 044 482 6071Tapahtuman sivu
Riittävän hyvä kirjasto — Lahden AKE-alueen esihenkilöpäivä
- - -event date: 1.1.1970
1.1.1970
Lahden AKE järjestää 8.12.2023 esihenkilöiden lähikoulutuspäivän Kouvolassa. Päivän teemana on “riittävän hyvä”, ja puheenvuoroissa käsitellään työhyvinvointia ja sen tukemista. Lämpimästi tervetuloa mukaan tapaamaan muita alueen kirjastojen johtajia ja esihenkilöitä! Perjantain koulutuspäivä aloitetaan aamukahvien äärellä. Aamupäivän luennoitsijana on Marja-Liisa Manka, joka puhuu työhyvinvoinnin ja resilienssin teemoista. Iltapäivällä aiheesta jatketaan ratkaisukeskeisesti keskustellen Aleksi Lumpeen kanssa: millaisista asioista työhyvinvointi ja riittävyydentunne syntyvät, ja kuinka voisimme edistää näitä entistä paremmin työyhteisöissämme?
Päivän teemoihin johdattelevat
Marja-Liisa Manka (FT, YTM) on aiemmin toiminut työhyvinvoinnin professorina Tampereen yliopistossa ja edelleen työhyvinvoinnin johtamisen dosenttina ja yrittäjänä. Hän on johtanut lukuisia tutkimus- ja kehittämishankkeita ja kirjoittanut aihepiiriä sivuavia tietokirjoja, uusimpana Elämänilon jäljillä: tunne juuresi, vaikuta elämääsi. Aleksi Lumme on esikoiskirjailija, perheenisä, diplomi-insinööri, teatteriharrastaja, rauhanturvaveteraani ja ihmisoikeuksien sekä tasa-arvon voimakas kannattaja, joka on tottunut sukkuloimaan erilaisten maailmojen välillä ja löytämään yllättäviä yhteyksiä hyvin erilaisten ihmisten väliltä. Aleksi Lumpeen johdolla keskusteltiin myös toukokuisilla verkostoitumis- ja inspiraatiopäivillä Lappeenrannassa.Torstain 7.12. ohjelma
HUOM! Torstain 7.12. ohjelma (kirjastokierros ja verkostoitumisillallinen) on jouduttu perumaan vähäisen osanottajamäärän vuoksi. Perjantain ohjelma toteutuu suunnitellusti. PERUTTU: Klo 17 - 17.50 Opastettu kierros Kouvolan pääkirjastoon (osoite: Salpausselänkatu 33) PERUTTU: Klo 18 - 20 Verkostoitumisillallinen (Lahden AKE tarjoaa) paikka: Bistro Goutu (osoite: Oikokatu 3, Kouvola) Kirjastokierrokselle ja illalliselle ilmoittaudutaan erikseen.Perjantain 8.12. ohjelma
Paikka: Original Sokos Hotel Vaakuna Kouvola, kokoustilat. Klo 9.00–10.00 Aamukahvia tarjolla kahvitorilla, koulutustilojen läheisyydessä (Lahden AKE tarjoaa) Klo 10–10.15 Tervetuloa koulutukseen! Päivän ohjelma ja ajankohtaisia koulutus- ja kehittämiskuulumisia / Lahden AKEn koordinaattorit Klo 10.15–11.45 Työhyvinvointi ja henkinen kestävyys / Marja-Liisa Manka Klo 11.45–13.00 Lounas (omakustanteinen – suosittelemme hotellin ravintolaa) klo 13–16 Riittävän hyvä kirjasto – ratkaisukeskeinen dialogi / Aleksi Lumme Noin klo 14.30–15.00 Iltapäiväkahvit tarjolla kahvitorilla (Lahden AKE tarjoaa) Klo 16.00 Päivä päättyyKohderyhmä ja ilmoittautuminen
Koulutuspäivät on suunnattu Lahden AKE-alueen kirjastojen johtajille ja muille esihenkilöille.- Ilmoittautuminen esihenkilöpäivään 8.12. Webropol-lomakkeella (viimeistään 30.11.)
- Illalliselle ja kirjastokierrokselle 7.12. ilmoittaudutaan erikseen, tällä Webropol-lomakkeella (viimeistään 28.11.).
Lisätietoa
Kirjastopalvelukoordinaattori Hanna Pitkänen 044 482 6071 / hanna.pitkanen2@lahti.fi Mediakasvatuskoordinaattori Pasi Kangas 044 482 6153 / pasi.kangas@lahti.fi Sisältökoordinaattori Noora Oluikpe 044 482 6154 / noora.oluikpe@lahti.fi Lahden kaupunginkirjasto, alueellinen kehittämistehtäväTapahtuman sivu
Haastavat asiakaspalvelutilanteet: asiakaspalautteiden ja reklamaatioiden käsittely
- - -event date: 1.1.1970
1.1.1970
Tässä etänä toteutettavassa koulutuksessa kirjastoammattilainen saa käyttöönsä käytännönläheisiä kirjallisen viestinnän työkaluja tilanteisiin, joissa asiakas voi olla pettynyt, turhautunut tai kiihtynyt. Koulutuksen keskiössä on tunnepitoisiin kirjallisiin viesteihin ja asiakaspalautteisiin vastaaminen ja vastausviestien kehittäminen. Kouluttajana toimii Tero Ålander Mielenrauha Koulutuspalveluista (kuvassa).
Koulutuksessa käsitellään seuraavia teemoja
- Mistä tekijöistä sähköisessä asiakaspalvelussa asiakkaan pettymys tai haastava käytös voi johtua?
- Tunnetilojen purkaminen ja hallitseminen tehokkaasti kirjallisen viestinnän keinoin
- Assertiivisuuden eli oikeanlaisen jämäkkyyden merkitys viestinnän onnistumisessa
- Miten asetetaan ammattimaisesti asiakkaan vaatimuksille rajat?
- Ensivaikutelman ja ennakkoasenteiden vaikutus tilanteen hallintaan – onnistuneen viestinnän periaatteet
- Mitä ja millaista kirjallista ilmaisua tulisi välttää onnistuneen viestinnän varmistamiseksi?
- Draaman kaari kirjallisessa viestinnässä: aloitus, rauhoittelu eli vaikuttaminen, ratkaisun etsiminen ja tilanteen tyylikäs päättäminen
- Jokaiselle jotakin: Puhe-Judon™ helposti muistettavat peruslauseet ja pelinsäännöt kirjallisessa viestinnässä
- Tapauskuvausten purkua ja opitun soveltaminen – vastausviestien uudelleen muotoilua
Kouluttaja Tero Ålander
Tero Ålander on akreditoitu resilienssi- ja tunneälyvalmentaja, yrittäjä ja kokenut palveluliiketoiminnan johtaja, jonka osaamisalueeseen kuuluvat myös maltillisen konfliktinhallinnan menetelmät sekä työpaikkojen sisäisten haastavien viestintä- ja vuorovaikutustilanteiden hallinta. Terolla on kokemusta kirjastojen ammattilaisten erilaisista koulutuksista jo 10 vuoden ajalta, ja viime vuosina hän on tullut myös Lahden AKE-alueen kirjastohenkilöstölle tutuksi. Mielenrauha Koulutuspalveluiden koulutukset ovat hauskoja, käytännönläheisiä ja runsaasti elävän elämän esimerkkejä sisältäviä. Ilmapiiri on välitön ja avoin, mikä edesauttaa käsittelemään myös vakavampia ongelmatilanteita asiakaspalvelussa.Kohderyhmä ja ilmoittautuminen
Ilmoittaudu koulutukseen Webropol-lomakkeella viimeistään 23.11.2023. Ilmoittautumislomakkeella pääset myös halutessasi kertomaan ajatuksiasi aiheesta ennakkoon kouluttajalle. Koulutukseen on rajallinen määrä paikkoja, joten etusijalla koulutukseen ovat Lahden AKE-alueen (Etelä-Karjala, Kanta-Häme, Kymenlaakso, Päijät-Häme) yleisten kirjastojen työntekijät. Myös muut voivat ilmoittautua.Toinen samansisältöinen koulutus
Lisätietoa
Kirjastopalvelukoordinaattori Hanna Pitkänen Lahden kaupunginkirjasto, alueellinen kehittämistehtävä hanna.pitkanen2@lahti.fi / 044 482 6071Tapahtuman sivu