Sinipaitainen ja beigepaitainen ihminen lukevat kirjaa ja katsovat iPadia. Pöydällä on kahvikuppeja.
Gary Barnes
Pexels

Tavoitteena vaikuttava lukutaitotyö Lahden AKE-alueen kirjastoissa vuonna 2024

Vaikuttava lukutaitotyö on yksi osa-alue Lahden AKE:n vuoden 2024 ”Vaikuttava kirjasto” ‑kattoteemaa. Aihepiirin parissa aloitettiin marraskuussa 2023 Lukutaitoa aikuisasiakkaille ‑koulutuksen tiimoilta. Koulutuksessa tutustuimme hanke- ja toimintamalliesittelyiden kautta siihen, mitä on aikuisasiakkaiden lukutaitotyö kirjastoissa tänä päivänä. Koulutuspäivän tallenteet löytyvät AKE:n YouTuben Lukutaitoa aikuisasiakkaille ‑soittolistalta.

Lukutaitoa aikuisasiakkaille ‑koulutuspäivä syntyi AVI:n Liboppi-kurssin pohjalta pidetyn Demokratia-opintopiirin tuloksena. Opintopiirin loppupuolen keskusteluissa, tammikuussa 2023, osallistujille alkoi kirkastua erityisesti se, että kaikista kirjaston tehtävistä on luettavissa demokratian tavoitteet. Demokratiatyö ei siis ole muusta kirjastotyöstä irrallinen osa ja erityisesti lukutaitotyö on demokratian näkökulmasta äärimmäisen tärkeää.

Luin uudestaan kirjastolakia ja tallenteiden katselun myötä sain uuden näkökulman kirjaston tehtäviin: — Laki on tehnyt demokratiatyön näkyväksi, mutta kaikki muutkin tehtäväpykälät vievät yhtä lailla demokratiaa eteenpäin. Teemme demokratiatyötä jo perinteisillä toimintatavoillamme.

Opintopiirin koosteesta, 24.1.2023

Näiden oivallusten myötä olemme pureutuneet lukutaitotyön lisäksi myös tietopalveluun ja kokoelmatyöhön yhdessä muiden AKE-kirjastojen ja VAKEn kanssa (ks. esim. Tietopalvelun tulevaisuus-koulutustallenteet ja Kokoelmatyön ytimessä: valinnasta poistoon ‑Liboppi-kurssi). Keskeistä on pohtia ja ymmärtää, miten nämä kirjaston perinteisimmät tehtävät ylläpitävät demokraattista hallintotapaa. Entä miten näistä tehtävistä tulisi nykykirjastoissa huolehtia, kun tehtävien määrä kasvaa ja ajat muuttuvat?

Mukanani koulutuksesta vien vielä entisestäänkin vahvistuneen havainnon siitä, että lukutaitotyössä riittää hommia. Lukutaitotyö ylipäätään on kirjastoalalla niin lapsen kengissä. Tarjolla ei toistaiseksi ole kuin hajanaista kokeilutoimintaa.

Lukutaitoa aikuisasiakkaille ‑koulutuksen palaute, 2023.

Mitä on luvassa?

Tänä vuonna jatkamme työskentelyä lukutaitojen parissa, nostaen puheeksi erityisesti aikuisväestön lukutaidon. Lahden AKE-alueen yhteinen Luetaan hetki yhdessä ‑haaste kannustaa alueen kirjastoja suunnittelemaan ja kohdentamaan lukutaitotyötä eri kohderyhmille ja tekemään lukutaitotyön näkyväksi. Haasteen kohderyhmänä ovat erityisesti aikuisasiakkaat, joiden arjessa lukemiselle on vähän aikaa tai jotka ovat kadottaneet lukemisen ilon — tai eivät ole vielä ollenkaan löytäneet sitä!

Toiveissamme olisi tarjota myös webinaarina Opetushallituksen puheenvuoro aiheesta Kansallinen lukutaito-ohjelma 2030 ja lukutaitostrategia nyt, joko loppukeväästä tai alkusyksystä. Ajankohta tarkentuu, kun uusi lukutaitostrategian erityisasiantuntija on ehtinyt aloittaa tehtävässään. Puheenvuorossa olisi tarkoitus käsitellä lukutaitotyötä erityisesti elinkaariajattelun näkökulmasta, kirjastojen toimintakenttä huomioiden.

Lisäksi Lahden AKE:n räätälöidyn osaamisen kehittämisen koulutustarjottimelle on tulossa valittavaksi lukutaitoaiheista kohdennettua koulutusta alueen keskisuurille kirjastoille. Koulutustarjotin julkaistaan keväällä ja koulutukset toteutuvat alueen kirjastoissa syksyllä.

Keväällä 2024 Aluehallintovirastojen peruspalveluarvioinnin kohteena on lukutaitotyö. Viimeksi lukutaitotyötä arvioitiin peruspalveluarvioinnissa vuonna 2017, jolloin aiheena oli “Kirjastopalvelut lasten lukemisen ja lukutaidon edistäjinä” (ks. lisätietoja). Tällä kertaa arvioinnissa tarkastellaan lukemis- ja lukutaitopalvelujen suunnittelua, toteutusta ja seurantaa kirjastoissa, kunnissa ja alueella. Lisäksi arvioinnin kohteena ovat kirjastojen resurssit ja osaaminen, lukutaitotyön rakenteet ja yhteistyöverkostot sekä lukutaitotyön tarve kunnissa.

Vaikuttavan lukutaitotyön suunnittelun pohjana käytämme Kansallista lukutaito-ohjelmaa 2030, joka pohjautuu Kansalliseen lukutaitostrategiaan. Kirjastot tukevat lukutaitoa koko ihmisen elinkaaren ajan. Alueellisen kehittämistehtävän näkökulmasta tärkeimmät tavoitteet ovat kirjastolain mukaisesti luoda edellytyksiä alueemme yleisten kirjastojen lukutaitotyön vahvistumiselle sekä henkilöstön osaamisen kehittymiselle.

Vuoden 2024 aikana seuraamme yhdessä Kansallisen lukutaito-ohjelman 2030 edistymistä sekä AVI:n peruspalveluarvioinnin julkaisemista ja tuloksia. Kannustamme ja autamme alueemme kirjastoja jatkamaan vaikuttavaa lukutaitotyötään kansallisten suuntaviivojen mukaisesti ja myös jakamaan hyviä lukutaitotyön käytäntöjä AKE-alueen sisällä sekä valtakunnallisesti erilaisissa lähi- ja etätapaamisissa sekä ‑koulutuksissa.

LUKUTAITOSTRATEGIAN KESKEISET TAVOITTEET VUOTEEN 2030

Luodaan ja vahvistetaan lukutaitotyön rakenteita

Vahvistetaan monilukutaito-osaamista

Innostetaan lukemaan ja monipuolistetaan lukutaitoa

Lukutaitotyön yhteyshenkilö Lahden AKE:ssa

Sisältökoordinaattori Noora Oluikpe