Kouluyhteistyön etäkahvit — arvioi, suunnittele ja varasta
klo 9.00 – 10.00
Lahden AKEn syyskausi avattiin jo totuttuun tapaan elokuun kouluyhteistyön etäkahveilla. Koulujen alkaessa on mukava kokoontua jakamaan tunnelmia ja ideoita uutta lukukautta ajatellen. Kahveille oli etukäteen sovittu myös pienet tietoiskut koulun ja kirjaston yhteistyösopimuksen tekemisestä sekä Kirjastoseuran nuortentyöryhmän tuottamista vinkkaussuosituksista.
Koronasyksy 2 — miten toimitaan?
Jo ennen kahvien varsinaista alku heräsi vilkas pohdinta siitä, miten pitäisi suhtauta kirjastoon ovista ja ikkunoista pyrkiviin koulu- ja päiväkotiryhmiin. Alueen kirjastoissa oltiin kahvien aikaan erilaisissa tilanteissa taudin esiintymisvaiheen suhteen. Kymenlaaksossa leviämisvaihe pisti kaiken lähitoiminnan tauolle. Lahdessa on varovaisesti otettu ryhmiä käymään, mutta esimerkiksi kirjastoauton käytäntöjä pohdittiin varovaisin mielin. Hämeenlinnassa oltiin vielä odottavalla kannalla ja kouluille tarjottiin turvallisempana vaihtoehtona aineistokasseja.
Uuttakin uskalletaan kokeilla. Iitin kunnankirjastossa käynnistyy tasa-arvolukupiiri, jonka avulla pyritään tarjoamaan turvallista tilaa nuorille. Kotkan kaupunginkirjastoon on puolestaan hankittu green screen, jota aiotaan jotenkin hyödyntää vinkkauksissa.
Vertaistuella viisaammaksi
Kouluyhteistyö käyntiin
Yhdessä alueen kirjastossa oltiin käynnistämässä alusta kouluyhteistyötä ja linjoille saapuneet konkarit vinkkasivat, mitä tällaisessa tilanteessa kannattaa huomioida:
- Koulusta kannattaa olla tiedossa joku nimetty yhteyshenkilö. Rehtoreilta on usein vaikea saada vastausta varsinkaan sähköpostilla.
- Perusopetuksen mallipohja on hyvä alku. Minimitaso tulee täytettyä ja tavoitteet arvioitua vuosittain.
- Toinen hyvä lähtökohta on vuosikello. Selkeä suunnitelma helpottaa hahmottamaan, mihin aika ja jaksaminen riittää, sekä viestimään opettajillekin, milloin vierailuille on aikaa.
- Omasta jaksamisesta kannattaa pitää huoli eikä lupautua kaikkeen. On tärkeää osata sanoa, että ei nyt ehdi.
- Ensimmäinen vuosi kannattaa ottaa harjoittelun kannalta: löytää oma tyyli ja itselle toimivat toimintatavat.
- Tutuilta ja kollegoilta kannattaa varastaa kaikki mikä irti lähtee. Pyörää ei kannata keksiä uudelleen.
- Kouluun kannattaa tilata audienssi ja viedä mennessään jokin pieni lahja tai tuliainen.
- Kirjakassit voivat olla hyvä vaihtoehto, jos ei vinkkaamaan ehdi. Valikoidusta tarjonnasta on jo helpompi löytää luettavaa.
- Liikkeelle voi lähteä muiden tekemistä kirjavinkkauslistoista ja muutenkin aloittaa pienestä ja kehittää ajan kanssa.
- Toimintaa voi delegoida ja tehdä yhteistyössä muiden kanssa. Esimerkiksi satutuntien vetäjää voi kysellä MLL:n kautta.
Vinkkaustukea oman kirjaston ulkopuolelta
Miten kannattaa toimia, jos omasta kirjastosta ei löydy lainkaan vinkkausosaamista tai joidenkin ikärymien suhteen kaivataan tukea.
- Kirjavinkkariyhdistyksen sivuilta löytyy Kirjavinkkaripankki, jonka kautta on helppo tilata vinkkari omaan kirjastoon.
- Pankin hyödyntämisestä oli monella osallistujilla hyviä kokemuksia ja pankin kautta oli löytynyt pitkäaikaisiakin vakiovinkkareita.
- Muiden tekemiä kirjavinkkausvideoita voi myös hyödyntää. Esimerkiksi:
- Lahden kaupunginkirjaston etäopetuksen tueksi tuottamat videot
- Kirjastokaistalla Erten tuottamat kirjavinkkivideot 8.-luokkalaisille
Kokemuksia yhteistyösopimuksen tekemisestä
Sanna-Mari Samu Paimion kunnankirjastosta kertoi kahveilla, millainen prosessi perusopetuksen ja kirjaston välisen yhteistyösopimuksen solmiminen oli heidän kunnassaan. Aiemmin mitään yhteistyösopimusta ei ollut. Erten tuottama yhteistyömalli otettiin sopimuksen pohjaksi ja sitä lähdettiin muokkaamaan pienen kirjaston resursseihin sopivaksi. Pohja käsiteltiin neljän koulun rehtorien sekä sivistystoimenjohtajan kanssa ja käytettiin lautakunnassa.
Sopimuksessa päätettiin keskittyä omiin vahvuuksiin eli kirjavinkkaukseen ja mediakasvatus vähemmälle. Kokonaisuuden kannalta oli tärkeää, ettei suunnitelma ollut yhdestä henkilöstä riippuvainen. Tasapuolisuuden vuoksi kauempana oleville kouluille taattiin rahat kuljetuksiin kirjastolle. Sopimus on vielä uusi, eli käytännön kokemusta yhteistyön toimivuudesta ei vielä ole.
Paimion kirjaston ja perusopetuksen yhteistyösopimus Dynastyssa (PDF).
Erten tuottama yhteistyön mallipohja Kirjastot.fissä
Kirjavinkkarisuositukset
Sari Seitajärvi Haapajärven kirjastosta ja Suomen kirjastoseuran nuortentyöryhmästä esitteli kahveilla työryhmän yhdessä Kirjavinkkariyhdistyksen ja ammattiliittojen kanssa kokoamat kirjavinkkarisuositukset, joiden tarkoituksena on tuoda esiin vinkkauksen olevan vaativaa asiantuntijatyötä. Vinkkauksessa määritellään, miten vinkkausta tulisi vähintään tarjota kouluille ja miten vinkkaustyö tulisi huomioida palkkauksessa ja työajassa. Vinkkaukset ovat hyödyllinen työkalu niin vinkkareille, kirjaston esihenkilöille kuin kunnan taloushallinnollekin.
Suositukset kirjavinkkauksen järjestämiseksi yleisissä kirjastoiss / Sari Seitajärven esitys (PDF)
Kirjavinkkarisuositukse Suomen Kirjastoseuran sivuilla (PDF)