Pasi Kangas

Uutta näkökulmaa aikuisten ja ikäihmisten mediakasvatukseen – koonti koulutuspäivästä 11.2.2021

Alkuperäinen blogiteksti julkaistu 23.4.2021.

Teksti: Pasi Kangas

Lahden AKE:n 11.2.2021 järjestämässä ”Aikuisten ja ikäihmisten mediakasvatuksen teemapäivä – kohti suunnitelmallista mediakasvatusta” ‑koulutuspäivässä pohdittiin, miksi ja miten aikuisväestöä ja ikääntyneitä tulisi mediakasvattaa, millä tavalla vuonna 2019 julkaistut Kansalliset mediakasvatuslinjaukset liittyvät kirjastoon ja miten päästä alkuun oman kirjaston mediakasvatussuunnitelman laatimisessa.

Myös aikuiset ja ikäihmiset tarvitsevat monipuolista mediakasvatusta

Mediakasvatuksen dosentti Päivi Rasi Lapin yliopiston IkäIhme-hankkeesta johdatteli meidät päivän teemaan otsikolla ”Voiko aikuisia ja ikäihmisiä mediakasvattaa?” Lyhyt vastaus kysymykseen kuuluu, että kyllä voi. Mutta mitä tiedämme aikuisten ja ikäihmisten medialukutaidoista ja millaisia mediakasvatuksen sisältöjä heille tulisi tarjota kirjastossa?

“Myös aikuisilta ja ikäihmisiltä täytyy muistaa kysyä, millaiset sisällöt heitä kiinnostavat.”

Rasin mukaan aikuisten ja ikäihmisten medialukutaidoista tiedetään yhä valitettavan vähän, sillä tutkimus on tähän asti keskittynyt enimmäkseen lasten ja nuorten medialukutaitoihin. Rasi erittelee kuitenkin kolme osa-aluetta, joissa varsinkin yli 65-vuotialla on vaikeuksia:

  1. verkkomainonnan tunnistaminen,
  2. valeuutisten tunnistaminen sosiaalisessa mediassa ja
  3. oman yksityisyyden suojaaminen.

Rasi korosti esityksessään myös tarjottavien mediakasvatussisältöjen tarveperusteisuutta. Toisin sanoen myös aikuisilta ja ikäihmisiltä täytyy muistaa kysyä, millaiset sisällöt heitä kiinnostavat. Ikä voikin joskus olla ainoa kohderyhmää yhdistävä tekijä. Siinä missä yksi kamppailee vielä ensimmäisen älypuhelimensa peruskäytön kanssa, on toisella jo mielessä oman podcastin laatiminen.

Medialukutaidot ovat kansalaistaitoja ja ne edistävät hyvää elämää

Kansallisen audiovisuaalisen instituutin erityisasiantuntija Lauri Palsa ja mediakasvatuksen suunnittelija Tommi Tossavainen esittelivät vuonna 2019 julkaistut Kansalliset mediakasvatuslinjaukset ja pitivät meille työpajan linjausten hyödyntämisestä kirjastotyössä.

“Toimintaa, osaamista ja resursseja on jo paljon, mutta ne jakautuvat epätasaisesti.”

Palsa ja Tossavainen ovat työssään kiertäneet eri puolilla Suomea keräten suomalaisten kasvattajien kokemuksia ja ajatuksia mediakasvatuksesta. Kierroksellaan he huomasivat, että toimintaa, osaamista ja resursseja on jo paljon, mutta ne jäävät usein näkymättömäksi tai yhden ihmisen harteille sekä jakaantuvat epätasaisesti alueittain ja kohderyhmittäin. Tämä kuvaa varmasti ainakin osin myös kirjastojen tilannetta mediakasvatuksen näkökulmasta.

Medialukutaitolinjaukset sisältävät kolme päätavoitetta, joiden mukaan Suomessa tehdään:

  1. kattavaa mediakasvatusta,
  2. laadukasta mediakasvatusta ja
  3. systemaattista mediakasvatusta.

Linjausten vision toteutuessa Suomessa kaikkien ihmisten mahdollisuudet kehittää medialukutaitoaan ovat parantuneet. Merkityksellistä, hyvää elämää edistävät laaja-alaiset medialukutaidot ovat kaikille kuuluvia kansalaistaitoja.

Mitä linjauksissa esitellyt tavoitteet ja toimenpiteet voisivat tarkoittaa yleisten kirjastojen osalta? Tähän kysymykseen haettiin vastauksia yhdessä työpajaosuudessa. 

Mediakasvatussuunnitelma tukee toimintaa ja tekee sitä näkyväksi

Turun kaupunginkirjaston alueellisen kehittämistehtävän informaatikko Leena Pylkkö kertoi seuraavaksi Lounais-Suomen kirjastojen alueellisesta mediakasvatussuunnitelmasta ja antoi neuvoja oman kirjaston mediakasvatussuunnitelman laatimiseksi. Suunnitelman taustalla on kirjastolain yleisille kirjastoille asettama tehtävä monipuolisten lukutaitojen edistäjänä.

Pylkkö erittelee kolme kirjastolle välitöntä hyötyä mediakasvatussuunnitelman laatimisesta:

  1. Mediakasvatussuunnitelma auttaa jokaista kirjastoammattilaista hahmottamaan omaa tekemistä ja asettamaan itsensä toimijaksi mediakasvatuksen kentälle,
  2. kehittämään oman kirjaston toimintaa ja
  3. esittämään kirjaston toimintaa muille kansallisille toimijoille.

“Kirjaston voi ajatella yhdenlaisena mediana, johon liittyvää lukutaitoa voi opiskella.”

Lounais-Suomen kirjastojen alueellisen mediakasvatussuunnitelman yksi tausta-ajatus on ajatus kirjastosta mediana. Kirjastonkin voi ajatella yhdenlaisena mediana, johon liittyvää lukutaitoa voi opiskella. Voisi siis puhua jopa kirjastonlukutaidosta, jota edistetään kirjastonkäytön opetuksella. Samaa ajatustapaa hyödyntäen kirjastolaisen roolin voi ajatella mahdollistajaksi, joka johdattaa ja opastaa kirjaston käyttäjiä palvelujen ja sisältöjen pariin.

Pylkön esittelemässä mediakasvatussuunnitelmassa on omat osionsa eri ikäryhmille, minkä lisäksi myös erityisryhmät on huomioitu. Suunnitelmallisuus pitää huolen siitä, että kirjaston mediakasvatus on yhdenvertaista ja tasapuolista kaikille.

Osallistujat saivat koulutuksesta uutta näkökulmaa ja ajatuksia mediakasvatustyöhö

Arvioimme ja kehitämme toimintaamme jatkuvasti mm. järjestämistämme tilaisuuksista saadun osallistujapalautteen perusteella. Palautekysely lähetetään kaikille koulutukseen osallistujille. Aikuisten ja ikäihmisten mediakasvatuksen teemapäivässä oli 29 osallistujaa eri puolelta Suomea, joista 10 vastasi palautekyselyyn. Palautteissa koulutuspäivä arvioitiin kauttaaltaan onnistuneeksi, arvosanojen keskiarvon ollessa 4,5/5.

Oheiseen kuvaan on poimittu avovastaukset palautekyselyn kysymykseen ”Mitä viet mukaasi koulutuksesta?” Mahtavaa, miten paljon ajatuksia, vinkkejä, materiaaleja ja uutta näkökulmaa koulutuspäivän koettiin tarjonneen!

Mitä viet mukaasi koulutuksesta? Aikuisten ja ikäihmisten mediakasvatuksen teemapäivä 2021. Intoa, tietoa, ajatuksen asian tärkeydestä ja pari käytännön vinkkiäkin. Koulutus sisälsi uutta näkökulmaa mediakasvatukseen nimenomaan aikuisiin ja ikäihmisiin liittyen. Vein jo viestiä mediakasvatuksen linjauksista omaan kirjastooni sekä alueen muihin kirjastoihin. Erilaisia vinkkejä ja materiaaleja suunnitelmallisen mediakasvatuksen tueksi. Ideoita suunnittelun pohjaksi. Ajatuksia oman työn kehittämiseen ja mahdollisen mediakasvatussuunnitelman hahmottelemiseen. Kaikki hyvät sivustot, jotka mainittiin.
Ajatuksen siitä, että myös senioreitten medialukutaitoa voi kehittää pelien keinoin. Että gerogologi on uusi pedagogi!

Vapaapalautteita Aikuisten ja ikäihmisten mediakasvatuksen teemapäivästä.

Kiinnostuitko mediakasvatussuunnitelman laatimisesta tai päivittämisestä?

Kansallinen audiovisuaalinen instituutti tarjoaa maksutonta konsultaatiotukea mediakasvatussuunnitelmien toteuttamiseksi. Tuki voi olla esimerkiksi ideointia, sparraamista tai suunnitelman luonnoksen kommentointia. Jos kirjastossasi ollaan laatimassa tai päivittämässä mediakasvatussuunnitelmaa vuoden 2021 aikana, olethan yhteydessä erityisasiantuntija Lauri Palsaan, lauri.palsa@kavi.fi.

Lue lisää Kansallisen audiovisuaalisen instituutin mediakasvatustiimistä.