Pelikasvatuksen mahdollisuudet ja haasteet tunnistetaan kirjastoissa
Teksti: Mediakasvatuskoordinaattori Pasi Kangas
Hyvää Peliviikkoa kirjastoihin! Peliviikko on kirjastoista lähtöisin oleva, vuosittain marraskuussa vietettävä pelikasvatuksen ja pelikulttuurin teemaviikko. Peliviikko pyrkii tuomaan erilaisia pelaamisen muotoja tutuksi ja tarjoaa mahdollisuuden pelata yhdessä. Peliviikolla keskustellaan pelaamisen merkityksestä, mahdollisuuksista ja myös ongelmakohdista. (Peliviikko.fi)
Peliviikkoa ennakoivassa Kirjasto pelin ja leikin näyttämönä ‑täydennyskoulutuspäivässä lokakuussa käsittelimme yhdessä kirjastoammattilaisten kanssa omaa suhtautumistamme peleihin (ja leikkiin) kirjastotilassa ja kirjaston palveluissa sekä kokoelmissa. Tunnin mittaisessa Skididialogissa nousi esille monia mielenkiintoisia näkökulmia ja kokemuksia sekä uusia ajatuksia kirjastoarkeen kokeiltavaksi.
Peliaineistot, peliharrastus ja pelikasvatus ovat kirjastotyön ytimessä
Yleisten kirjastojen lakisääteisiin tehtäviin kuuluu mm. tarjota pääsy aineistoihin ja kulttuurisisältöihin, ylläpitää monipuolista ja uudistuvaa kokoelmaa, tarjota tiloja harrastamiseen sekä ohjausta monipuoliseen lukutaitoon. Näitä tehtäviä toteuttamalla edistämme kirjastolain tavoitteita, eli kuntalaisten yhdenvertaisia mahdollisuuksia sivistykseen ja kulttuuriin, monilukutaitoon ja elinikäiseen oppimiseen.
Kirjastot ovat jo pitkään tarjonneet pääsyn peliaineistoihin ja pelikulttuurisisältöihin. Kirjastojen pelikokoelmat ovat kattavia tarjoten lainattavaksi ja tutututtavaksi niin pihapelejä, lautapelejä, roolipelejä kuin konsolipelejäkin. Täysin digitaalisiin peliaineistoihin pääsee käsiksi myös kirjaston asiakastietokoneilla ja kirjastossa käytettävillä tableteilla sekä erilaisissa peliharrastamiseen pyhitetyissä tiloissa kuten pelihuoneissa tai ‑nurkkauksissa. Turvalliseen ja kaikille avoimeen kirjastotilaan on tietysti myös mukava tulla pelaamaan esimerkiksi omilla mobiililaitteilla.
“Voisiko kirjastoarjessa olla enemmän spontaaneja, positiivisia ja kannustavia kohtaamisia asiakkaiden kanssa pelien äärellä?”
Oivallus Skididialogista
Pelaaminen herättää tunteita sekä tarpeen pelisääntökeskustelulle
Kirjastolle osoitettujen tehtävien kautta onkin helppo nähdä, että kirjasto on myös pelien ja pelaamisen paikka. Samaan aikaan olemme kuitenkin tunnistaneet, että erityisesti monen lapsen ja nuoren elämään tiiviisti kuuluva peliharrastus ja sen toteuttaminen kirjastossa herättää lieveilmiöineen paljon tunteita, ajatuksia ja keskustelun sekä vertaistuen tarvetta.
Pelaamisessa on usein vahva sosiaalinen ulottuvuus. Pelaaminen näkyy (ja kuuluu) usein ulospäin muille samassa tilassa oleville eri tavalla kuin vaikkapa yksityisemmäksi kokemukseksi helposti miellettävä lukeminen. Tapahtui pelaaminen sitten yksin tai yhdessä, onnistumisten ja pettymysten ilmaisu on tärkeä osa pelikokemusta. Tämä taas voi aiheuttaa hankausta pelihetkeen osallistuvien ja sitä ulkopuolelta tarkkailevien välillä. Lakisääteisen ikärajavalvonnan lisäksi pelaamista kirjaston laitteilla ja tiloissa päädytäänkin usein rajoittamaan myös muilla keinoin erityisesti lasten ja nuorten parissa, jotta sopu kaikkien asiakasryhmien välillä saataisiin säilymään ja kirjastossa olisi kaikilla mukava oleskella.
“Miten voisi (rajallisissa tiloissa) ottaa huomioon eri asiakasryhmien tarpeita, kun osa kaipaa rauhallista tilaa ja pelaamisesta yms. sosiaalisesta tekemisestä väkisinkin tulee ääntä? Kummallekin pitäisi olla kirjastossa paikka.”
Oivallus Skididialogista
Valvonnan ja rajoittamisen rinnalle kiinnostusta, kohtaamista ja kasvatusta
Keskustelussa päädyimme pohtimaan, miten pelaamisen äärellä muodostuvat kohtaamiset saataisiin mukavemmiksi sekä henkilökunnalle että asiakkaille. Ratkaisuksi ehdotettiin ohjatun toiminnan lisäämistä sekä lasten ja nuorten kohtaamista heidän valitsemiensa aktiviteettien, kuten pelaamisen äärellä. Molemmat toimintatavat vaativat tietoisia valintoja, työn uudelleen järjestelyä sekä toisinaan myös oman osaamisen kehittämistä. Pelaamisessa nähtiin myös potentiaalia ylisukupolviselle kohtaamiselle ja sitä kautta yhteisymmärryksen lisäämiselle sekä peliharrastuksen tärkeydestä että siihen liittyvistä mahdollisista haitta- ja häiriötekijöistä. Lasten, nuorten ja aikuisten välisen keskustelun lisääminen pelaamisen ympärillä voisikin olla osa ratkaisua ristiriitatilanteiden ennaltaehkäisemisessä ja hoitamisessa.
“Se yhteisön luominen yhdessä asiakkaiden kanssa monesti pohdituttaa ja nousi tässäkin esiin. Isossa kirjastossa omalla tavallaan haastavaa, mutta jospa ei mahdotonta. Olisihan se nyt mukavampaa kun kaikki huomioisi toisensa tavalla tai toisella.”
Oivallus Skididialogista
Skididialogi tuo lapset, nuoret ja aikuiset yhteisen keskustelun äärelle
Skididialogi on Lahdessa rakennettu, Erätauko-keskusteluun pohjaava rakentavan keskustelun malli. Skididialogin tavoitteena on koota lapset ja nuoret sekä heidän parissaan työskentelevät ja heidän asioistaan päättävät aikuiset yhteisen keskustelun äärelle. Dialogin ohjasi tällä kertaa Lahden kaupunginkirjaston alueellisen kehittämistehtävän mediakasvatuskoordinaattori Pasi Kangas. Keskustelimme aiheesta Teams-kokouksessa sekä pienissä ryhmissä että yhteisesti kaikkien osallistujien kesken noin tunnin ajan.
Jos innostuit menetelmästä, ota yhteyttä! Käyttövalmiita Skididialogi-bokseja löytyy myös alueen kirjastoammattilaisten lainattavaksi jokaisesta kehittämisalueemme kirjastokimpasta.
“Ei tarvitse pohtia ja/tai ratkaista asioita yksin, aina löytyy joku kollega (läheltä tai kaukaa) jolta saa apua, inspiraatiota ja motivaatiota, kiitos.”
Oivallus Skididialogista