Miten meni? – kooste kevään koulutuspalautteista

Alkuperäinen teksti julkaistu 23.06.2021.

Kevään 2021 koulutuksia suunniteltiin toiveikkain mielin ja kasvokkaisia kohtaamisia odotellen. Syksyllä emme vielä tienneet, että poikkeustilanteessa tullaan elämään vielä tovi. Tämä aika on myös muuttanut käsityksiämme siitä, miten koulutuksia kannattaa järjestää. Palautteista ja osallistujatilastoista on käynyt selväksi, että etäkoulutukset ovat olleet eri tavalla saavutettavia aikaisempaa laajemmalle joukolle kirjastolaisia.

Vielä lomien kynnyksellä kävimme läpi kaiken kevään koulutuksista saamamme palautteen. Numeroarvosanat ovat olleet pääosin ilahduttavan korkeita. Asteikolla 0–5 kaikkien koulutusten yleisarvion keskiarvo on 4,2. Parhaat arviot on saanut kahden päivän Erätauko-koulutus (4,8), Tapahtumiin liittyvät tekijänoikeuskysymykset (4,6), Marika Helovuon Uutta luettavaa uudelle vuosikymmenelle (4,6) ja tietoisku SuositusLIIKE-hankkeen tuotoksista (4,6). Näiden koulutusten kohdalla kiitettiin erityisesti hyvää ja välitöntä tunnelmaa, konkreettisia vastauksia ajankohtaisiin askarruttaviin kysymyksiin ja napakkaa toteutusta.

Alle on poimittu avopalautteista lisää asioita, jotka osallistujat ovat palautteen perusteella todenneet koulutusten toteutuksissa toimiviksi ja vähemmän toimiviksi. Kommenttien perusteella mietimme myös lupauksia, miten yritämme jatkossa kehittää toimintaamme.

Kehitettävää ja toimivaa

Oikea kohderyhmä ja kuvaavat ennakkotiedot

Kiitos koulutuksesta, mutta olisin odottanut jotain uutta tietopalvelutyön kehittämiseksi ja sen arvostuksen nostamiseksi. Nyt tämä vastasi perustason asiaa, sitä en kuvailutekstistä huomannut

Olisin toivonut, että tietoiskussa olisi kerrottu metkan jutuista monipuolisemmin. Nyt jäätiin jumiin niihin kortteihin, eikä siitä oikein ollut mitään hyötyä mielestäni. Harmillista.

Heikoimmat arviot kevään koulutuksista saivat Onnistu ja innostu ‑mediakasvatusta etänä (3,3) ja Tietoisku tietopalvelukäytännöistä (3,3). Näiden koulutusten kohdalla kohderyhmää tai käsiteltäviä asioita ei ehkä oltu viestinnässä määritelty tarpeeksi hyvin, jolloin sisältö oli liian perustason asiaa tai suppea monille osallistuneille. Muistakin koulutuksista löytyi esimerkkejä, että sisältö ei ollut vastannut osallistujien odotuksia tai painotukset olivat poikenneet omista intresseistä. Palautteissa annettiin myös esimerkkejä aiheista ja näkökulmista, joita olisi toivottu käsiteltävän enemmän.

Lahden AKE lupaa

Etänä vai läsnä

Koulutus etänä toimi tosi hyvin: osallistumaan pääsee paremmin Lahden ulkopuoleltakin eikä matka ole este tai edes hidaste. Toivottavasti etäkoulutuksia jatketaan myös korona-ajan jälkeen. 

On tosi hienoa, että koulutuksiin osallistuminen on näin helppoa! Tunnin pätkä on helppo sovittaa työkalenteriin, ja omaksuttava tietomäärä on juuri sopiva. Kiitos kaikille!

Livekoulutuksia odotellessa

Koulutusten etätoteutuksista pääasiassa pidettiin hyvin paljon. Monille osallistumisen ylipäätään mahdollisti se, että ei tarvinnut matkustaa pitkän matkan päähän ja koulutusta pystyi seuraamaan joustavasti muiden töiden salliessa. Etäkoulutusten lyhyempää kestoa kehuttiin myös paljon. Jotkut kokivat esiintyjän videokuvan seuraamisen omalta näytöltä jopa henkilökohtaisemmalta kuin tilaisuuden isossa salissa. Toisaalta kaivattiin myös lähietäisyydellä tapahtuvia koulutuksia ja kasvokkaisia kohtaamisia kirjastokollegoiden kanssa.

Tämän uuden tekniikan (teams) käyttö harjaantuu, tosin hitaasti.

Puheäänen voluumi vaihteli aika paljon puhujasta riippuen, mutta eipä sille varmaan voi oikein mitään

Etäkoulutusten tekniikka tuntuu toimineen osallistujien kannalta pääosin hyvin ja Teamsin käyttö on ajan kanssa tullut tutuksi. Eniten palautetta tuli äänenvoimakkuuden vaihteluista esiintyjien välillä. Pienissä asioissa kuten keskustelujen merkkiäänten vaimentamisessa kaivattiin myös teknistä tukea.

Lahden AKE lupaa

Ajoitus ja osallistaminen

Koulutuksen aikataulu oli aika tiukka, keskusteluille olisi voinut varata lisää aikaa.

Teams koulutuksista tähän asti kevein ja mukavin, tarvii ton 15 min taon, joten kannattaisi muissakin koulutuksissa antaa vähän pidempi kuin viisi minuuttia

Kouluttajilta toivottiin rauhallista etenemistä. Palautteesta kävi selväksi, että ohjelmassa on hyvä olla tarpeeksi väljyyttä. Monissa tapauksissa kysymyksille ja keskustelulle ei ollut jätetty tarpeeksi aikaa. Riittävän pitkistä kahvi- ja lounastauoista tuli kiitosta.

Keskustelevuus ja pienryhmät olivat oikein mukavia. Sai kuulla muiden ajatuksia, ja tuli katko yhden ihmisen esitykseen. Sellaiset, missä kouluttaja vain paasaa putkeen, ovat vanhanaikaista yhdensuuntaista tiedonsiirtoa. Opimme ja saamme ideoita myös vertaisiltamme, toisilta ammattilaisilta. Ylipäänsä osallistuminen yhteiseen keskusteluun ja pienryhmiin, piti aktiivisena.

Pakko-osallistaminen ei mielestäni oikein toimi tämäntyyppisessä kirjallisuuskoulutuksessa, jossa tärkeintä on kehittää omaa asiantuntemusta, ei niinkään yhteinen ideointi tai kehittämistehtävä. Joskus olisi vaan ihanaa saada keskittyä rauhassa omiin ajatuksiin. Pienryhmätehtäviä on muissa koulutuksissa ihan tarpeeksi. Meitä oli koulutuksessa myös tosi erilaisista lähtökohdista

Moniin etäkoulutuksiin on nyt sisällytetty pienryhmäkeskusteluita, joihin suhtauduttiin palautteen perusteella enimmäkseen myönteisesti. Osa koki ”pakko-osallistamisen” raskaaksi ja toisille pienet ryhmäkeskustelut olivat monien koulutusten antoisin osuus ja tärkeä kahvipöytäkeskustelujen korvike. Tähän toki vaikutti paljon, millainen ryhmä sattui milloinkin keskusteluun osumaan. Joissain tapauksissa keskustelijoiden erilaisista työnkuvista ja tilanteista oli vaikea löytää yhteistä maaperää. Monissa tilanteissa kuitenkin pienryhmissä jaettiin arvokkaita kokemuksia ja kehiteltiin uutta yhteistyötä.

Luennoitsijat olisivat voineet kommentoida chat-keskustelua myös lopuksi, niin ei olisi tarvinnut aina keskeyttää kirjan esittelyä.

Livechatominaisuus oli erinomainen asia ja jäin kaipaamaan sitä, kun katsoin torstain esitysten tallenteita

Mahdollisuutta keskustella, kommentoida ja kysellä kirjoittamalla chattiin kiitettiin monien koulutusten kohdalla. Chat-keskustelusta sai arvokasta lisätietoa ja sen kautta oli kätevä esittää kysymyksiä ja jakaa linkkejä. Toisaalta toivottiin, että esiintyjät eivät vilkuilisi oman puheenvuoronsa aikana keskustelua, vaan kysymykset ja kommentit käsiteltäisiin kootusti puheenvuoron lopussa tai sopivassa välissä. Jotkut ovat saattaneet kokea kuluttavana nopeasti etenevän keskustelun seuraamisen esityksen aikana.

Lahden AKE lupaa

Mitä koulutuksista saatiin irti?

Mitä kevään koulutuksiin osallistujat ovat vieneet mukanaan?

Oivalluksia ja innostumista

”Demo ruudunlukulaitteesta avasi silmiä, nyt osaan paremmin miettiä sivustojen rakennetta siltä kannalta.” 

”Minulle oli uutta, kuinka monipuolisia asioida Wikimedian alta löytyy, Wikipedian lisäksi.

Erityisesti käytännönläheiset ja havainnollistavat koulutukset saivat kiitosta uusista oivalluksista. Saavutettavuusauditoinneissa ruudunlukulaitteen esittely auttoi katsomaan sivustojen toteuttamista uudella tavalla. Myös Facebook ja Instagram liven tekeminen avautui hyvin konkreettisen tekemisen kautta.

Ja erityiskiitos 2. päivän pelikeskustelusta. Ajattelin ensin, että tämä ei oikein vastaa sitä, mitä luulin tulevani kuuntelemaan, mutta tämä olikin paljon parempi. En itse pelaa, joten oli kiva saada yleiskuvaa asiasta näin lyhyesti. En usko, että osallistuisin mihinkään koko päivän peliaiheiseen koulutukseen, joten tämä oli hyvä lisä toppeihin ja floppeihin. 

Sisältökoulutuksissa koettiin antoisia elämyksiä oman mukavuusalueen rajoilla. Lasten- ja nuortenaineistojen topit (ja flopit) ‑päivissä eniten kiitosta saivat peleihin ja sarjakuviin keskittyneet katsaukset, jotka olivat monille tuntemattomampaa maaperää. Moni kirjallisuuskoulutuksiin osallistunut kertoi Marika Helovuon kehotuksesta tarttuneensa kirjoihin, joihin ei muuten koskisi, ja tarjonneen esimerkiksi kotipalveluasiakkaalle kirjoja vähän rohkeammalla kulmalla. Selkokirjallisuuskoulutuksessa oivallettiin, että itsekin kannattaisi tutustua selkokirjojen valikoimaan. Laajempi aineistojen tuntemus auttaa palvelemaan laajempaa asiakaskuntaa.

”Todella kiinnostavat pienten kuntien ”caset” kirjastoista päättäjien ja kansalaisten kohtaamisen mahdollistajina. Nämä ajatukset jäävät varmasti muhimaan, ja katsotaan mitä niistä syntyy.”

”Paljon tuli uutta tietoa. En ole varma, olivatko esitellyt ohjelmat sellaisia, joita ainakaan juuri nyt osaisin ottaa käyttöön (=vastaavatko niihin tarpeisiin, mitä olen kokenut omassa työssäni olevan), mutta ainakin sain vinkkejä ohjelmista, joista en etukäteen ollut kuullutkaan. Aion tutustua niihin paremmin itsenäisesti.”

Kaikki koulutuksissa vastaan tullut ei heti päädy käyttöön, mutta uusi tietoa laajentaa ja saattaa jäädä muhimaan tulevaisuutta ajatellen. Ilahdumme luonnollisesti myös kovasti kun koulutukset innostavat opiskelemaan itsenäisesti lisää.

Vertaistukea ja vahvistusta

Paljon arvokasta muiden kirjastojen kokemusta kellutuksesta omaan kirjastooni, jossa kellutus on vasta kokeiluvaiheessa. Vertaistuki ja tieto muiden toimintatavoista ja kokemuksista on tärkeää.

Ajankohtaista kellutuksesta ‑koulutuksen palautteissa nousi vahvasti esiin vertaiskokemusten jakamisen tärkeys. Palautteissa mainittiin monta kertaa oivallus siitä, että muut painivat ihan samanlaisten haasteiden kanssa.

”Tunne siitä, että teen asiakaspalvelussa oikeita asioita vahvistui. Katsekontakti, läsnäolo ja avoin mieli asiakaspalvelussa ovat jatkossakin mukanani asiakaspalvelutilanteissa. Hyvä myös, että muistutettiin siitä, kuinka olla jämäkkä ja ”ottaa oma tila” asiakaspalvelutilanteessa.”

Uusien oivallusten sijaan joskus voi olla tärkeintä saada vahvistusta, että on omien toimintatapojensa kanssa oikeilla jäljillä. Alueen kirjastohenkilökunnalla on valtava määrä ammattitaitoa ja osaamista, mitä ei välttämättä arjessa tajuakaan ennen kuin toinen sen sanoittaa. Toisaalta perusasioista voi myös olla hyvä muistutella aina välillä itseään.

Viestiä eteenpäin ja käytäntöön

Erilaisia keinoja tavoittaa tiettyjä kohderyhmiä järjestöjen ja koulujen kautta (esim. eläkeläisyhdistykset, ammattikoulut jne), sekä ideoita miten asioita voi toteuttaa yhdessä muiden alojen ammattilaisten kanssa (esim. nuorisotyö, taiteilijat). Yhteistyö on voimaa!

Käytännön esimerkeistä on ollut kommenttien perusteella helppo poimia konkreettisia työkaluja ja vinkkejä oman kirjaston toimintaan. Koulutussisältöjen pohjalta on päätetty mm. selvittää yhteismahdollisuuksia paikallisten influensserien kanssa, tunnistaa kohderyhmiä ja kohdentaa heille palveluita, hakea uusia viestintätapoja kirjastorakennuksen ulkopuolella, osallistaa asiakkaita, järjestää uudenlaisia tapahtumia ja opastuksia.

”Vein jo viestiä mediakasvatuksen linjauksista omaan kirjastooni sekä alueen muihin kirjastoihin.”

”Ehdottomasti parasta antia oli lyhyet kuvaukset hankkeista. Aion viedä hankeideoita työyhteisööni. Ne antoivat myös pontta ja selkeyttivät omia ajatuksia. Lisäksi ymmärsin vielä syvemmin yhteistyömallin tarpeellisuuden ja aion toteuttaa sen.”

Käänteisestä kuvahausta pitää tehdä täsmätietoiskut aikuisasiakkaille. Kun koronasta päästään, niin täytyy pyytää kaikenlaisia eläkeläis/yhdistysporukoita tutustumaan kirjastoon ja tarjota tietoisku osana ohjelmaa. Lukupiiritoiminta ja tapahtumat tietokirjoihin liittyen tulevat myös kehittelyn alle.

Mahtavaa on ollut lukea, että koulutuksesta saatua tietoa on viety eteenpäin myös omille kollegoille ja omaan kirjastoon. Meille saa mielellään vinkata, mitä pientä tai isompaa uutta koulutusten myötä on kirjastoissanne syntynyt!

Kiitos!

Kiitos erittäin paljon kaikille numeerista tai sanallista palautetta jättäneille. Palautteet ovat meille tärkeä tapa arvioida toimintaamme ja sitä millaiset sisällöt ja ratkaisut parhaiten palvelevat osallistujia. Koordinaattoreille saa myös milloin vain lähettää AKE-toimintaan liittyviä toiveita ja kritiikkiä.