Miika Kangasniemi

Mitä vuosi 2025 tuo tullessaan?

Alueellisen kehittämistehtävän rahoitus haetaan vuosittain marraskuussa, ja siinä yhteydessä tehdään myös suunnitelma seuraavan vuoden toiminnalle. Millaisin suunnitelmin lähdetään vuoteen 2025? Tervetuloa tutustumaan!

Osaamisen kehittämisen kokonaisuudet

Vuoden 2025 osaamisen kehittämisen kattoteemaksi on valittu ”Kestävä kirjasto”. Rinnalla jatketaan vuoden 2024 “Vaikuttava kirjasto” ‑teemaa.

Asiakaspalvelu ja viestintä 

Mediakasvatus ja digiosaaminen 

Sisällöt ja lukemaan innostaminen 

Esihenkilö‑, johtamis- ja työelämävalmiudet 

Yhteinen Liboppi-oppimisalusta 

Liboppi on yleisten kirjastojen henkilökunnalle tarkoitettu verkko-oppimisalusta. Lahden AKE hyödyntää Libopin valtakunnallisia ja alueellisia sisältöjä täydennyskoulutuksen järjestämisessä. Lisäksi osallistutaan Libopin valtakunnallisen toimituskunnan työhön sekä oppimisalustan valtakunnalliseen kehittämiseen. Tarjotaan Libopin käyttötukea oman kehittämisalueen kirjastohenkilöstölle. 

Koordinaattorit koulutustilassa istuvan yleisön edessä puhumassa.

Osaamisen jakaminen ja verkostoituminen 

Lähitapaamiset 

AKE-koordinaattoreiden vierailut alueen kirjastoissa 

Edistämme monimuotoisesti asiantuntijuutta, verkostoitumista ja jakamiskulttuuria: 

Luomme ja vahvistamme asiantuntijaverkostoja 

Vertaisoppiminen

Etäkahvit

Järjestämme etäkahveja koko kirjastohenkilökunnalle sekä erilliset kirjastonjohtajien etäkahvit. 

Vihreällä pohjalla Vaikuttava kirjasto -kampanjan tunnus, joka muodostuu keskellä olevasta huutomerkistä ja jonka ympärillä teksti vaikuttava kirjasto ympyrän muodossa.

Kirjastopalvelutoiminnan kehittäminen ja uudistuminen 

Vaikuttava kirjasto ‑kampanjan uusinta (syksyllä 2025)

Vaikuttava kirjasto – hyvinvointivaikutukset näkyviksi ‑hanke — Alueen kirjastojen yhteisen vaikuttavuustutkimuksen koordinointi 

Kiertävät sisällöt: Kirja astuu ulos kansistaan (KAUK) ja pakopelisalkku 

Kuntien yhteinen e‑kirjasto 

Kaukopalvelu 

Lahden kaupunginkirjasto toimittaa kaukolainoja maksutta muille kirjastoille.