Lähettien luokkakokous Teams-yhteydellä, ruutukaappaus.

Lähettien luokkakokouksessa fiilisteltiin onnistumisia ja keskusteltiin osaamisen jakamisesta

Alkuperäinen blogiteksti julkaistu 2.12.2020. 

Lahden AKEn lähetit kokoontuivat koordinaattoreiden kanssa luokkakokoukseen Teamsin välityksellä perjantaina 13.11.2020.

Lähetit ovat Lahden AKE-alueella toimiva kehittäjien verkosto, johon kuuluu n. 40 kirjastoalan ammattilaista Etelä-Karjalasta, Kanta-Hämeestä, Kymenlaaksosta ja Päijät-Hämeestä.

Lähetit ovat suorittaneet joko asiakaspalveluun, mediakasvatukseen tai sisältöjen avaamiseen liittyvän koulutuskokonaisuuden ja toteuttaneet kyseiseen aihealueeseen liittyvän kehittämisprojektin kirjastossaan. Lähettiohjelma aloitettiin helmikuussa 2019.

Tämän vuoden luokkakokouksen teemana oli ”Missä he ovat nyt?” Pyysimme lähettejä kertomaan koronaviruspandemian värittämän vuoden onnistumisia, kävimme läpi kuulumisia ja pohdimme lähettiverkoston hyödyntämistä osaamisen jakamisessa alueellamme myös jatkossa.

Heinolassa kehitettiin mediakasvatusteemainen pakohuonepeli

“Lähettiprojektina täällä Heinolassa sekä Lehtimäen Rikulla että minulla oli mediakasvatusteemaisen pakopelin kehittäminen. Rikua voi hyvällä syyllä kutsua pelin ”isäksi” sillä hän on mm. pelin käsikirjoituksen takana. Itse vastasin yhteydenpidosta kouluun, tehtävien kehittelystä sekä tiedottamisesta. Pelin kehittämisprojekti saatiin maaliin nyt syksyllä. Oli hienoa nähdä kuinka 8‑luokkalaiset ottivat sen vastaan ja oikeasti imautuivat pelin pyörteisiin.”

– Sanna Vääriskoski-Kaukanen, Heinolan kaupunginkirjasto

Mediaohjaaja Riku Lehtimäki Heinolan kaupunginkirjastosta esitteli lähettien luokkakokouksessa hänen ja informaatikko Sanna Vääriskoski-Kaukasen tänä syksynä lanseeraamaa Projekti Pandora ‑pakohuonepeliä. Kahdeksasluokkalaisille suunnatussa pelissä käsitellään mm. Grooming-ilmiötä. Kokemukset pelistä ovat olleet erittäin positiivisia ja tällä hetkellä Riku ja Sanna suunnittelevat myös seiskaluokkalaisten tiedonhaunopastusten uudistamista mediakasvatuksellisempaan suuntaan.

Kasiluokkalaiset tutkivat

”Projekti Pandora” ‑nimisen pakohuonepelin teemoja ovat tekaistut sosiaalisen median profiilit, grooming sekä vahvat salasanat ja laitteiden suojaaminen. Kuva: Lastu.finna.fi

Netikettikoira Rico neuvoo some- ja tunnetaitoja YouTubessa

“Lähettiprojektinani oli mediakasvatuksellinen teematuokio kakkosluokkalaisille. Teematuokio oli osa suurempaa kokonaisuutta, sillä Lahdessa alettiin syksystä 2019 tarjoamaan alakouluille mediakasvatustuokioita luokka-asteittain. Tämän kakkosluokkalaisille suunnatun teematuokion aiheena oli tunnetaidot ja some. Koronan vuoksi en ehtinyt pitää tuokiota kuin reilulle kymmenelle luokalle, mutta teematuokion etäversiosta tuli ainakin loppujen lopuksi aika hauska, vai mitä olette mieltä.”

– Krista Tuominen, Lahden kaupunginkirjasto

Lahden kaupunginkirjaston mediaohjaaja Krista Tuominen joutui muuttamaan suunnitelmiaan lennosta, kun alakouluille tarjotut mediakasvatustuokiot pitikin viedä yhtäkkiä keväällä verkkoon.

Tänä syksynä Kristaa ovat työllistäneet Lahden kaupunginkirjaston satutuokiokassit, jotka korvaavat talveksi tauolle jääviä pääkirjaston satutuokioita.

Netikettikoira Rico neuvoo: Näin pärjäät somessa. "Jos kuvassa esiintyy joku toinen, kuvaa ei saa jakaa ilman lupaa."

Netikettikoira Rico pohtii millaisia ovat hyvät käytöstavat verkossa. Kuvankaappaus Lahden kaupunginkirjaston YouTube-tililtä.

Kirjastopupu digiloikkasi Instagramiin

“Ehkä suurimpana onnistumisena oli hyväksyä itsensä IG-stooreissa hönttinä pupuna. Idea oli toki omani, sillä koronakeväänäkin oli hankkeessa keksittävä jotain paikkaamaan hiljaiseloa. Tällä kirjastopupulla olisi ideoita mediataitoviikolle, mutta en tiedä, kestänkö sitä tyyppiä. Luulee itsestään liikoja!”

– Pauliina Hartikainen, Jokioisten kirjasto

Jokioisten kirjaston kirjastonhoitaja Pauliina Hartikainen on mukana Lahden AKE-alueen Monilukutaitoa sanataiteella ‑kehittämishankkeessa. Osa-aikainen hankkeessa työskentely on mahdollistanut erilaisten vinkkausten suunnittelun ja toteutuksen. Kirjastopupu-hahmona lapsille vinkkaava Pauliina löysi itsensä keväällä tekemästä myös tarinoita sosiaaliseen mediaan Instagram Storiesin muodossa!

Tällä hetkellä Pauliina suunnittelee hankkeen viimeisiä vinkkauksia nelosluokkalaisille ja jatkaa yhteistyötä Louna-kirjastojen muiden lasten- ja nuortenkirjastotyötä tekevien kirjastoammattilaisten kanssa.

Lähettiverkoston tulevaisuus

Lähettiprojektien päättyessä on hyvä kääntää katse tulevaisuuteen. Mitkä ovat lähettiverkoston seuraavat askeleet?

Osaamisen jakaminen ja verkostojen muodostaminen sekä ylläpito ovat avainasemassa kirjastohenkilökunnan osaamisen ja kirjastopalvelujen kehittämisessä. Lanseerasimme luokkakokouksessa Lahden AKEn Ystäväni-kirjan yhtenä osaamisen jakamisen työkalun pilottina. Padlet-seinän muodossa toteutetussa Ystäväni-kirjan ensimmäisessä painoksessa lähetit esittelevät itsensä ja lähettiprojektinsa. Voisiko jonkin lähettiprojektin konseptia soveltaa omassa kirjastossasi? Ota yhteyttä lähetteihin ja kysy rohkeasti lisätietoja.

Perustimme luokkakokouksen tiimoilta myös Lahden kaupungin Teams-ympäristöön AKEn Kirjastoklubi ‑tiimin, jota hyödynnämme alueen kirjastoammattilaisten verkostoitumisen ja tiedon jakamisen alustana tulevaisuudessa. Otamme uutta tiimiä käyttöön vähitellen ensi vuoden aikana, mutta voit jo nyt pyytää pääsyä mukaan ottamalla yhteyttä koordinaattoreihin.

Uutta lähettiohjelmaa emme vuonna 2021 järjestä, mutta mentorointiohjelmaamme voi hakea mukaan vielä 9.12.2020 asti.