Kirjastonhoitaja Maija Rauhamaa Lahden pääkirjastossa kirjahyllyjen välissä.
Katja Niemi

Lahden kirjastoammattilaisten näkemyksiä aineistojen poistamisesta kartoitettiin kyselyllä

Teksti: kirjastonhoitaja Maija Rauhamaa, Lahden kaupunginkirjasto (kuvassa) 

Kyselyn taustaa 

Koulutuskeskus Salpauksessa suorittamiini, tuotekehitystyön opintoihini liittyen lähetin Lahden kaupunginkirjaston henkilökunnalle kyselyn kirjaston aineistopoistoista. Kyselyn tavoitteena oli kehittää kirjaston poistoprosessia ja kartoittaa henkilökunnan näkemyksiä poistoihin liittyen. Kyselyn avulla sain myös tehtyä asiakasprofiloinnin vastaajista. Vastausaikaa oli hieman yli kuukausi, ja vastauksia kertyi 32 kappaletta. Kyselyn vastausprosentiksi jäi 35 %. 

Poistotyötä tehdään varmalla otteella 

Kysely oli avoin koko henkilökunnalle. Kyselyyn sai vastailla, vaikka työtehtäviin ei olisikaan kuulunut kokoelmatyötä. Kuitenkin iso osa vastaajista oli tehnyt poistotyötä monia vuosia, ja vain parista vastaajasta pystyi sanomaan, että he olivat poistotyössä aloittelijoita. 

Kaikilla kyselyyn vastaajista oli kokemusta poistotyöstä. Iso osa vastaajista (90,6 %) tunsi kirjaston poistokriteerit ja suurin osa eli 71,9 % vastaajista tekee poistotyötä säännöllisesti. Poistokokemusta oli myös kertynyt 75 % vastaajista yli viisi vuotta. 

Haasteitakin löytyy 

Vastauksissa kävi ilmi, että poistamiseen liittyvät ohjeistukset voisi tehdä selkeämmiksi. Ohjeiden toivottiin löytyvän helpommin, ja niiden toivottiin sisältävän yksityiskohtaisempia määritelmiä. Myös kertausta poistojen tekemiseen ehdotettiin yhtenä kehittämiskohteena. 

Ajanpuute tuotti eniten haasteita poistotyössä. Muita yleisiä haasteita poistotyössä vastausten perusteella oli niteiden viimeisten kappaleiden käsittelyyn, ympäristö- ja kierrätysasioihin sekä omaan epävarmuuteen liittyvät asiat. Ajanpuute oli yleinen haaste varsinkin paljon poistotyötä tekevillä, joilla poistokokemusta oli karttunut enemmän. 

Tunnetilat poistamisessa 

Kyselyssä valinnaisena kysymyksenä oli tunnetilakysymys. Siinä sai valita eri tunteita, joita vastaaja kokee poistamisen yhteydessä. Eniten vastauksia saivat myönteiset tunteet, kuten “vastuuntunto”, “kiinnostus” ja “innostuneisuus”. Tunnetiloista sai myös kertoa enemmän avoimessa kysymyksessä: 

“Koen poistamisen tärkeänä osana aineiston hoitamisessa. Pidän myös poistamalla huolen siitä, että asiakkaat saavat lainaksi vain hyväkuntoista ja siistiä aineistoa. Poistaminen on vain positiivista!” 

“Yleensä ahdistus iskee, jos on poistanut tosi paljon muutaman päivän aikana. Muuten suhtaudun siihen hyvin myönteisesti ja innostuksella.” 

Kyselyyn vastanneiden avoimia vastauksia.

Aineiston loppukäsittely mietityttää 

Logistiikka- ja ympäristöasiat jakoivat eniten mielipiteitä. Esimerkiksi poistoaineiston hävittämisprosessi koettiin pääosin sujuvaksi, mutta vastauksissa löytyi paljon hajontaa. Osa vastaajista ei pitänyt hävittämisprosessia kovinkaan tehokkaana. 

Hieman yli puolet vastaajista koki poistoaineiston hävittämisen entistä helpommaksi Kierrätä ja Auta ry:n yhteistyön vuoksi. Yhdistys hakee poistetun kirja-aineiston Lahden pääkirjastolta, ja tekee siitä ekovillaa. Uudistus ei kuitenkaan hyödyttänyt kaikkia kyselyyn vastaajia, ja 41,9 % vastaajista kertoikin, ettei uudistuksella ollut vaikutusta heidän työhönsä. 

37,5 % vastaajista on ollut huolissaan poistoaineiston ympäristövaikutuksista tai kierrättämisestä. Huolia sai jakaa avoimella vastauksella: 

“Poistoaineistoa tulee niin paljon, eikä sitä voi normaalisti kierrättää eri materiaalien takia. Nyt on parempi mieli, kun kirjat pääsevät vielä hyötykäyttöön.” 

“Ehkä ylipäätään poistoprosessissa surettaa se, miten paljon kirjoja joudutaan poistamaan, välillä poistohyllyn katsominen järkyttää. Toivon ja uskon kuitenkin, että nykyinen järjestelmä, jossa kirjoista tehdään ekovillaa, on hyvä ja ympäristölle ystävällinen systeemi.” 

Kyselyyn vastanneiden avoimia vastauksia.

Asiakasprofilointi 

Vastausten pohjalta kokosin neljä asiakasprofiilia, joiden kriteereinä olivat kokemus, haasteet, tunteet ja ympäristökysymykset. Profiileiksi päätyivät lopulta 

Yleisin asiakasprofiili oli “itsevarma ekspertti”, joka on varma ammattilainen ja kokee vain vähän haasteita poistotyössä. “Vastuullinen asiantuntija” oli toiseksi yleisin profiili, joka on myös kokenut ammattilainen, mutta jolle ympäristöasiat tuottavat päänvaivaa. 

Millaisia asiakasprofiileja sinä huomaat teidän työyhteisössänne? 

Miten tästä eteenpäin 

Seuraavaksi Lahden kaupunginkirjastossa järjestetään keskustelutuokioita kirjaston aineistopoistoihin liittyen. Kaikille Lahden kaupunginkirjaston työntekijöille tarkoitetuissa keskustelutuokioissa pääsee keskustelemaan kirjaston aineistopoistoista ja poistojen tekemisestä. Keskustelukerrat pohjautuvat kirjaston aineistopoistokyselyn tuloksiin, ja ne pidetään Teamsin välityksellä.