Koonti etäkahveilta – digituki nyt ja huomenna 14.4.2021

Alkuperäinen blogiteksti julkaistu 19.4.2021. 

Teksti: Pasi Kangas

Miten koronapandemia on vaikuttanut kirjaston antamaan digitukeen? Ollaanko tehty digiloikkaa? Voiko digitukea antaa etänä ja millaista se voisi olla? Huhtikuun etäkahveilla jaettiin tietoa ja hyviä käytäntöjä kirjastojen digituen toiminnasta koronan aikaan.

Voimassa olevat rajoitukset haastavat kirjaston digitukea

Etäkahvit käynnistettiin pienryhmäkeskusteluilla, joiden aiheeksi annettiin ”mikä on digituen tilanne kirjastossasi tällä hetkellä?”

Keskusteluista tehtyjen nostojen perusteella vaikuttaa siltä, että digituen osalta monissa kirjastoissa on odottava tunnelma. Tukea on vaikea antaa ilman lähikontaktia asiakkaaseen, mikä on huomattu mm. Kouvolassa puhelimen välityksellä annettavassa etädigituessa. Kun opastaja ei näe asiakkaan näkymää, ei opastaminenkaan onnistu totutulla tavalla.

“Kun opastaja ei näe asiakkaan näkymää, ei opastaminenkaan onnistu totutulla tavalla.”

Osassa kirjastoja digituen kysyntä on rajoitusten aikana ollut myös erityisen alhaisella tasolla, vaikka opastuksen tarve sinänsä ei varmastikaan ole pandemian aikana ainakaan vähentynyt. Millaista digitukea kirjasto voisi sitten rajoitusten puitteissa antaa ja keitä se palvelisi? Saimme etäkahveille yhden esimerkin Tampereelta.

DigiOlkkarissa keskustellaan digiin ja medialukutaitoon liittyvistä asioista ruohonjuuritasolla

Etäkahvien alustuksen piti palvelupäällikkö Perttu Rasi Tampereen kaupunginkirjastosta. Perttu esitteli Tampereen DigiOlkkari-konseptia. DigiOlkkari on Tampereen kaupunginkirjaston tietotorien järjestämä rento ja vapaamuotoinen etätilaisuus. Olkkarissa keskustellaan ruohonjuuritasolla tietotekniikkaan, nettiin, mobiililaitteisiin sekä medialukutaitoon liittyvistä aiheista. DigiOlkkarin ovet ovat avoinna joka keskiviikko klo 14–15 koko kevään ajan osoitteessa bit.ly/digiolkkari. Linkki vie suoraan Teams-kokouksen odotustilaan, josta kirjaston henkilökunta päästää osallistujia sisään tapahtuman aukioloaikoina.

Ajatus toiminnalle tuli yleisten kirjastojen digihankkeesta Tampereen kaupunginkirjaston tietotorille päivätyöhönsä palanneelta työntekijältä Terhi Turkialta. Terhi ehdotti, että tietotoreilla järjestettäisiin viikoittainen matalan kynnyksen tilaisuus, jossa vältettäisiin luennointia ja luotaisiin rento ilmapiiri sekä saataisiin sen myötä toivottavasti ihmiset keskustelemaan yhdessä.

Alustaksi valittiin muutamien kokeilujen jälkeen lopulta henkilökunnalle tuttu Microsoft Teams, jota oli jo aikaisemmin hyödynnetty Ruovedellä Digikaffet-nimellä toteutettuun toimintaan. Olkkarille haluttiin käyttöön yksi pysyvä ja helppo www-osoite, jonka toteuttamiseksi päädyttiin käyttämään https://bitly.com/ ‑palvelua. Palvelu tarjoaa mahdollisuuden lyhentää pitkiä ja monimutkaisia linkkejä ja ilmaisen rekisteröinnin jälkeen lyhennetyn linkin loppuosan saa määrittää itse.

“DigiOlkkarille haluttiin käyttöön yksi pysyvä ja helppo www-osoite.”

DigiOlkkarin markkinoinnissa parhaiksi keinoiksi ovat osoittautuneet Menoinfo-sivusto, josta DigiOlkkari on poimittu paikallislehtiin menovinkiksi, sekä kirjaston asiakkaiden tilattavissa oleva erillinen uutiskirje, jonka mukana sähköpostiinsa saa tietoa DigiOlkkarista sekä linkin tapahtumaan. Tapahtumaa on markkinoitu myös kirjastotilassa, kirjaston verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa.

Olkkariin onkin kevään aikana muodostunut noin 20 kävijän vakioporukka, jonka kanssa on keskusteltu niin WhatsAppin käyttöehtojen muutoksista, verkkohuijauksista, internetin käytön hiilijalanjäljestä kuin kirjaston sähköisistä palveluista ja e‑kirjoistakin.

Palautetta osallistujilta. Mukavan rento, päivän piristys, sympaattinen ja hyödyllinen. Erinomainen idea tämä DigiOlkkari, ja tuntuu myös toimivan hyvin, kiitos! Keskustelu oli mukava lisä ja siihen moni osallistuikin matalalla kynnyksellä. Hyvä, että kysymyksiä voidaan ottaa sekä kättä nostamalla että chatilla. Hyvä tapa tuoda asioita esiin ja osallistaa. Sai paljon tietoa ja viihdettäkin yllin kyllin... tämä hyvä näin aikoina! Tässä oppii vahoilla päivillään etäkokoustelijaksi, kun työelämässä ei tarvinnut :D. Aivammahtavaa tietoa, asiallisesti ja ymmärrettävästi esitetty. KIITOS! Odotin erilaisten turvallisten sovellusten esittelyä ja listaa näistä. Aihe oli mielenkiintoinen, mutta odotin enemmän tietoa. Tosin tapahtuman on tarkoituskin olla rentoa "olkkarissa istuskelua". Alun nappuloiden esittelyyn meni ehkä turhaa aikaa ainakin minun mielestäni, mutta toisaalta jos en olisi aiemmin käyttänyt Teamsia, olisi sekin varmasti ollut hyödyllistä tietoa... Teamsin käyttö on vielä outoa. Osallistujia keskimäärin noin 20. Yleisarvosana 4,53/5.

Palautetta DigiOlkkarin osallistujilta. (Terhi Turkia, 2021)

Tällä hetkellä pohditaan toiminnan jatkumista lähiopastuksiin palaamisen jälkeen. Perttu Rasi on huomannut, että monikanavainen ja monipaikkaisuuden mahdollistava digituki lisää saavutettavuutta, joten etädigituki voisi hyvin pitää paikkansa yhtenä digituen muotona myös tulevaisuudessa.

Parasta DigiOlkkarin konsepti omaan kirjastoosi sopivaksi

Miten etädigituki voitaisiin järjestää omassa kirjastossasi? Tampereen DigiOlkkarin konsepti on muunneltavissa monenlaiseen toimintaympäristöön. Etädigituki ei myöskään tunne kunta- eikä toimialuerajoja, joten toimintaa voi tehdä myös yhteistyössä muiden kirjastojen tai oman kunnan toimijoiden kanssa.

Kopioi tästä kuuden kohdan muistilista DigiOlkkarin toteuttamiseen. Pohdi seuraavaksi, minkälaisia muutoksia listaan tarvitsee tehdä, jotta konsepti toimisi myös omassa kirjastossasi.

Perttu Rasi: DigiOlkkari – Matalan kynnyksen etätapahtuma (PDF)