Johtaja näkee kirjastotoiminnan koko kaaren — haastattelussa Janakkalan kirjastotoimenjohtaja Jaana Määttä
Teksti: Aija Laine, Helsingin kaupunginkirjasto, VAKE
Teksti on julkaistu alun perin Kirjastotyössä-uutiskirjeessä 1/ 2024.
Haastattelussa Janakkalan kirjastotoimenjohtaja Jaana Määttä.
Janakkalan kunta sijaitsee Kanta-Hämeessä. Asukkaita Janakkalassa on runsaat 16 000. Naapurikaupunkeja ovat etelässä Riihimäki ja pohjoisessa Hämeenlinna. Janakkala muodostuu kahdesta taajamasta, Tervakoskesta ja Turengista. Kirjastolla on toimipisteet molemmissa taajamissa, pääkirjasto sijaitsee Turengissa. Lisäksi kunnan asukkaita palvelee kirjastoasioissa kirjastoauto. Kirjastossa työskentelee yhteensä 12 henkeä.
Jaanan työ Janakkalan kirjastotoimenjohtajana alkoi viime syksynä. Takana hänellä on kuitenkin jo pitkä kirjastoura, joka alkoi runsaat 20 vuotta sitten Espoon kaupunginkirjastossa kirjastovirkailijana. Esimieskokemusta on karttunut vuosien aikana sekä Espoosta, että Vantaalta, joissa hän toimi molemmissa mm. lähiesihenkilön tehtävissä. Nykyinen kirjastotoimenjohtajan tehtävä poikkeaa kuitenkin lähiesihenkilön työstä, sillä johtajana hän näkee kirjastotoiminnan koko kaaren:
”Tässä tehtävässä näkee koko kentän, ja toisaalta kaikki prosessit alusta loppuun. Myös ne taustalla tapahtuvat asiat, jotka aiemmissa rooleissa olivat vähän vieraampia, eli poliittisista päätöksistä lautakunnassa ihan tänne jalkautukseen asti”, Jaana summaa.
Ihmiset ja uuden oppiminen motivoivat
Uusista asioista huolimatta suuria yllätyksiä ei ole tullut johtajan työssä vastaan. Jokainen kirjasto on kuitenkin omanlaisensa, ja asioita tehdään hieman eri tavalla isoissa ja pienissä organisaatioissa. Jaana toteaakin, että hänellä on tavallaan nykyisessä tehtävässä kolmoisrooli. Kirjastotoimenjohtajan lisäksi hän on myös lähiesihenkilö ja kirjaston työntekijä, jonka työtehtävät voivat olla kaikkea kirjastoauton korjauttamisesta talousarvioon tekemiseen.
Kirjaston johtamisessa Jaanaa motivoivat vaikutusmahdollisuudet kirjaston koko toimintaan ja palveluihin, myös tulevaisuuden palveluihin. Vuorovaikutus ihmisten kanssa on myös tärkeä motivaatiotekijä.
”Vuorovaikutus henkilökunnan ja asiakkaiden kanssa motivoi. Se, minkälaisena kirjasto näyttäytyy asiakkaille, ja että pystyy vaikuttamaan siihen, että asiakkaat saisivat parhaan mahdollisen kirjaston Janakkalassa.”
Palkitsevinta työssä on palaute asiakkailta ja henkilökunnalta. Uuden oppiminen ja työskentely kirjastoalalla, jossa henkilökunnalla on monenlaista osaamista, on myös itsessään palkitsevaa.” Kun on nähnyt usean eri kirjaston mahtavia työntekijöitä, joilla jokaisella on omat vahvuutensa, niin se on minun mielestäni palkitsevaa. Se, että meitä on erilaisia ihmisiä töissä täällä. Nykypäivän kirjastossa tarvitaan kaikenlaista osaamista.”
Verkostoista tukea ja uusia ideoita
Haasteellisena kirjaston johtamisessa Jaana pitää tehtävien moninaisuutta, ja tarvetta reagoida nopeastikin muuttuviin tilanteisiin. Uutena kirjastonjohtajana aikaa menee myös perusasioiden opetteluun.
”Tietyssä mielessä johtajuuden pitää olla aika nopeaa, pitää reagoida nopeasti ja tehdä päätöksiä nopeasti. Tässä uudessa roolissa se on ollut haasteellisinta, että joka asiaa ei voi käyttää kokouksen kautta, vaan pitää tehdä nopeitakin päätöksiä välillä. Päätöksenteko ei nyt sinänsä ole haasteellista, mutta ehkä se nopeus.”
Tukea ja taustaa johtamiseen Jaanalle tuovat alan aikaisemmat opinnot, kuten sivuaineena opiskeltu henkilöstöjohtaminen ja lähiesimiehen ammattitutkinto. Lisäksi alan kirjallisuus ja vertaistuki ovat tärkeitä.
”Johtamistehtävässä olevien ihmisten kanssa puhuminen, vaikka he olisivatkin täysin eri alan ihmisiä, antaa uusia ideoita ja elämyksiä. Johtaminenhan on aika universaali asia, se substanssi on sitten vaan jokaisella aina omansa.”
Kirjastojen tulevaisuuden suhteen Jaana näkee erityisesti hakeutuvien palveluiden merkityksen kasvavan. Asiakkaiden tavoittaminen on tärkeää ja kaikki eivät asu lähellä kirjastopalveluja. Maantieteellisesti laajassa kunnassa myös koulujen ja päiväkotien tulee saada kirjastopalvelut läheltä. Janakkalassa kirjastolainoista neljäsosa tuleekin jo nyt kirjastoauton kautta. Toisaalta kirjastotila on jatkossakin merkityksellinen kohtaamispaikkana, sekä opiskelun ja työntekemisen mahdollistava tila.
Tulevaisuuden haasteina Jaana mainitsee nuorten tavoittamisen. Toisaalta korona-aikana kirjasto menetti myös muista ikäryhmistä asiakkaita, kun osa siirtyi kaupallisten luku- ja äänikirjapalveluiden käyttäjiksi. Kuntatalouden tiukentuminen on myös haaste kirjastopalveluille. Kirjaston vaikuttavuuden ja moninaisen toiminnan näkyväksi tekeminen on kirjastoalalle myös edelleen iso kysymys. Kirjastot joutuvat myös huolehtimaan siitä, että henkilökunnan osaamistaso pysyy uusien vaatimusten perässä.
Vinkiksi kollegoille Jaana korostaisi uteliasta asennetta. Uteliaisuus auttaa uuden oppimisessa ja kannustaa alan rajojen ylittämiseen, jolloin uusia oivalluksia ja ideoita voi syntyä.
Lisätietoa Janakkalan kirjastosta kirjaston verkkosivuilta.
Kirjastotyössä-uutiskirjeestä
“Kirjastotyössä-uutiskirjeessä tutustutaan kirjastoihin ja kirjastolaisiin eri puolilla Suomea. Katse käännetään isojen kirjastojen sijaista pienempiin kirjastoyksiköihin, myös lähikirjastoihin. Tietoa jakamalla saadaan hyvät käytänteet ja vinkit kiertoon tekijöiden kesken. Uutiskirjeet on teemoitettu eri aiheiden pohjalta.
Uutiskirje on osa valtakunnallista kehittämistehtävää ja sitä julkaisee Kirjastot.fi.”