Katja Niemi

Palautetta korona-ajan AKE-toiminnasta — koonti kyselyn vastauksista

Teksti: kirjastopalvelukoordinaattori Hanna Pitkänen, Lahden kaupunginkirjasto

Pyysimme alueemme kirjastoammattilaisilta palautetta korona-ajan (vuosien 2020–2021) alueellisesta kehittämistoiminnasta. Vastauksista välittyy tyytyväisyys toimintaan monessa suhteessa, ja lisäksi saatiin myös arvokasta tietoa mm. siitä, millaista koulutusta toivotaan jatkossa, mitkä viestintäkanavat tavoittavat alueen kirjastolaiset tai millaisia haasteita on osallistumisessa. Kiitos kaikille vastauksista! 

Vastaajat

Webropolilla toteutettu kysely oli vastattavissa 3.1.–15.2.2022, ja siihen saatiin 57 vastausta.

Emme keränneet vastaajista taustatietoja, joten alueellisesta kattavuudesta ei ole mahdollista sanoa, mutta määrällisesti otanta on hyvä, sillä enemmän kuin joka kymmenes alueen työntekijöistä vastasi kyselyyn. Kyselystä tiedotettiin kaikille alueen kirjastoille ja kirjastojen johtajille sähköpostitse. Lisäksi kysely oli esillä alkuvuoden uutiskirjeissä, verkkosivulla ja somekanavilla.

Täydennyskoulutukset tutuin ja pidetyin toimintamuoto

Ensimmäisellä kysymyksellä selvitettiin, mitkä osaamisen kehittämisen muodot ovat tuttuja ja mitä niistä ollaan mieltä. Parhaimman arvosanan saivat koulutukset ja webinaarit (keskiarvo 4,1), joille oli osallistunut suurin osa, 83 % vastanneista. Myös etäkahvit ja etätreffit olivat tuttu ja pidetty formaatti useimmille (63 % oli osallistunut, ka 4,0).

“Etäkahvit, joihin olen osallistunut ovat tärkeitä itse uuden oppimisen ja vanhan tiedon vahvistamisen takia, mutta myös yhteisöllisyyden kokemuksen lisäämisessä, tärkeää!”

Vapaa kommentti

Lähes puolet vastaajista oli hyödyntänyt koulutustallenteita (ka 4,0). Liboppi-kursseilla oli ollut mukana joka neljäs vastaajista, ja ne saivat arvion 3,8.

Mentorointiohjelmat (ka 3,5) ja vertaisoppiminen verkkoyhteydellä (ka 3,5) olivat osaamisen kehittämisen muotoja, joihin harva (alle 10 % vastaajista) oli päässyt tutustumaan, ja ne saivat myös muita varauksellisemman vastaanoton.

Etäkahvit ja etätreffit, n = 56, keskiarvo 4,0. Etäkoulutukset ja webinaarit, n = 57, keskiarvo 4,1. Mentorointiohjelmat, n = 56, keskiarvo 3,5. Koulutustallenteet, n = 56, keskiarvo 4,0. Liboppi-kurssit, n = 55, 3,8. vertaisoppiminen etäyhtedellä, n = 56, 3,5.
Kuvaaja: Osaamisen kehittämisen muodot ja osallistujien arvio asteikolla 1 = heikko, 5 = erinomainen.

Millaista koulutustarjontaa toivotaan?

Vapaissa kommenteissa tuotiin esiin toiveita koulutusaiheita:

Monia ehdotetuista aiheista pystytään ottamaan mukaan jo tämän vuoden koulutustarjontaan.

Vapaissa kommenteissa kehuttiin koulutustarjontaa, mutta kerrottiin myös esteistä koulutusosallistumiselle: ei ole tietoa koulutuksista tai ei ole mahdollista irrottautua asiakaspalvelusta koulutukseen. Lähi- ja etäkoulutuksilla on omat kannattajansa. Etäkoulutukseen pääsee helpommin osallistumaan, mutta tietokoneruudun ääressä saattaa lipsahtaa tekemään muita töitä. Lähikoulutuksissa rauha keskittymiselle olisi parempi. 

Toivottiin esihenkilöiden mahdollistavan koulutusosallistuminen mahdollisimman monelle. Yksi erityisen haasteellinen työntekijäryhmä tavoittaa ovat kirjastoauton kuljettajat, jotka ovat reiteillä tiettyinä aikoina. Heidän voi olla mahdotonta päästä koulutuksiin ja tapaamisiin (lukuunottamatta direktiivin mukaista koulutusta, joka ei ole mukana AKEn koulutustarjonnassa).

Mainintoja saivat myös Liboppi-kurssialustan sekavuus. Toivottiin muistiinpanoja etäkahveilta.

”Tosi mukavan paljon erilaisia sisältöjä saatu tätä kautta kirjaston toimintaan, korona-ajan pelastus nämä koulutukset, kahvit ym. Ainoa heikko puoli on, ettei aina pääsis osallistumaan vaikka haluais,kun työt palvelutiskissä kutsuu aina jotain työntekijää.”

Vapaa kommentti

Yhteistyö ja yhteydenpito muihin kirjastoihin tärkein anti

Alueellisella kehittämistoiminnalla koetaan olleen eniten vaikutusta kirjastojen väliseen yhteistyöhön (ka 3,3), toiseksi omaan osaamiseen (ka 3,2) ja kolmanneksi kirjaston toimintaan (ka 3,1). (Asteikolla 5 = merkittävä vaikutus, 1 = ei vaikutusta)

“On tärkeää tehdä yhteistyötä ja keskustella asioista vapaasti, jakaa ideioita, siten voimme myös vaikuttaa”

“Merkittävintä tässä toiminnassa on AKE-alueen yhtenäistäminen ja yhteen tuonti. Koulutukset näen toisena keskeisenä hyötynä.”

Vapaita kommentteja

Pyysimme vastaajia valitsemaan listalta, millaisia vaikutuksia AKE-toiminnalla oli ollut:

Hiukan yli puolet (54 %) vastaajista on ollut yhteydessä kollegoihin muissa kirjastoissa, ja noin neljännes on osallistunut yhteiseen hankkeeseen. Myös toimintatapojen uudistaminen kirjaston sisällä (38 %) ja palvelujen uudistaminen (26 %) saavat mainintoja.

Hiukan vähemmän mainintoja saivat tilan järjestäminen (21 %) ja uusien laitteiden hankkiminen (15 %). Näihin tarvitaan rahoitus tai lupa ylemmältä taholta.

Tapahtumien järjestämistä (10 %) ja vierailuja muissa kirjastoissa (10 %) on vähentänyt korona-aika.

Hankeavustusta kertoo hakeneensa 2 vastaajista (5 %).

Valmiiden vastausvaihtoehtojen lisäksi oli mahdollista kertoa omin sanoin, miten AKE-toiminta on vaikuttanut. Vastaajat kertovat saaneensa:

10 % on järjestänyt uuden tapahtuman kirjastossaan. 
10 % vieraillut toisessa alueen kirjastossa tutustumassa. 
54 % ollut yhteydessä kollegoihin muissa kirjastoissa.
21 % järjestänyt kirjaston tilaa uudella tavalla. 
15 % hankkinut kirjastoon uusia laitteita. 
26 % tarjonnut uusia palveluja asiakkaille tai uudistanut vanhoja. 
38 % uudistanut toimintatapoja kirjaston sisällä.  
5 % on hakenut hankeavustusta.
 26 % osallistunut yhteiseen hankkeeseen.
Kuvaaja: Vastaajat arvioivat, mitä ovat tehneet AKE-toiminnan vaikutuksena.

Avoimissa vastauksissa tuli esiin haasteita toiminnan vaikuttavuudelle:

Uutiskirje seuratuin kanava

Kysyimme vastaajilta, tiesivätkö he AKE:lla käytössä olevista viestintäkanavista. Kyselyn perusteella suosituimmat kanavat ovat:

  1. Uutiskirje (81 % tiesi kanavasta ja seuraa sitä — 11 % ei tiennyt olemassaolosta)
  2. Lahdenake.fi (50 % seuraa — 23 % ei tiennyt olemassaolosta)
  3. Alueen yhteinen Teams-kanava (46 % seuraa — 25 % ei tiennyt olemassaolosta)
  4. Facebook-sivu ja Kirjastoklubi-ryhmä (39 % seuraa — 30 % ei tiennyt olemassaolosta)

Marginaalisempia tiedotuskanavia ovat

Uutiskirjeen suosio yllätti positiivisesti, joten voisi päätellä, että kuluneen 1,5 vuoden aikana tehty uudistustyö on tuottanut hedelmää. Sen sijaan vuonna 2021 avattu uusi sivusto on voinut mennä ohi huomaamatta. Todennäköisesti parhaiten sivusto löytyy linkityksinä eri alustojen kautta.

Ajatuksia viestinnän kehittämisestä

Kysyimme myös, kuinka viestintä tavoittaisi paremmin, ja saimme monta erinomaista kehitysehdotusta. Vastaajat toivoivat:

Moni vastaaja koki nykyisen viestinnän riittävän, vaikka aikaa seuraamiseen on rajallisesti. Oletettavasti kysely onkin tavoittanut erityisesti ne, jotka muutenkin seuraavat aktiivisesti kanavia. Jonkin verran seuranta tulee jatkossakin vaatimaan työntekijöiden omaa aktiivisuutta, sillä AKE:lla ei valitettavasti ole mahdollisuutta ylläpitää kattavaa, jatkuvasti päivittyvää listausta alueen kirjastojen työntekijöistä, vaan esim. uutiskirjeen saa vain, jos tilaa sen omaan sähköpostiin tai jos se muistetaan välittää kirjaston yleisestä sähköpostista eteenpäin.

“Sähköposti, Face ym. tavoittavat jo mielestäni hyvin. Vaatii tietysti itseltäni aktiivisuutta lisätä tietoutta Lahden Aken toiminnasta. Mutta toimintanne on joka tapauksessa hyvin tärkeää.”

“viestintä on erinomaista, mutta arjen kiireen keskellä sen seuranta helposti unohtuu”

Vapaita kommentteja

Yhteistyö toimii

Yhteistyö kirjastojen ja alueellisen kehittämistehtävän koordinaattoreiden välillä sai keskiarvon 4,1, mihin täytyy olla erittäin tyytyväinen.

“Koordinaattorit ovat ihania! Kiitos kun jaksatte aina kehittää uutta ja ajatella meidän parastamme. Tsemppiä alkaneeseen vuoteen! <3”

“Paljon yhteistyötä muun muassa koulutusten yhteydessä, aina tavoittaa 😊”

Vapaita kommentteja

Me AKE-koordinaattorit odotamme kovasti, että pääsisimme jalkautumaan alueen kirjastoihin ja tapaamaan kirjastolaisia kasvokkain, jotta olisi entistäkin helpompi olla yhteydessä suuntaan ja toiseen! Kiitos kaikista ajatuksista ja kehitysehdotuksista, joita saimme kyselyn vastaajilta!